<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Världens starkaste varumärken

Företag som enbart finns på nätet börjar bli starkare varumärken än företag utanför. För andra året i rad har Google petat ner traditionellt starka varumärken som Coca-Cola, Marlboro och Toyota från toppen. Det är ett tydligt tecken på att kunder och konsumenter börjar ta över makten över varumärkena.

Google i topp

Det är marknadsföretaget Millward Brown Optimor som har gjort rankingen baserad på finansiella resultat och kundernas upplevelse av företagen. Google har nu ett marknadsvärde på över 66 miljarder, en fördubbling sedan förra året. I en annan opinionsmätning av brandchannel.com rankas Google som etta och YouTube och Wikipedia som trea respektive fyra som världens mest inflytelserika varumärken.

Nätet har blivit arena för affärer

Den vanliga världen och nätvärlden blandas alltmer. Nätet används inte bara som kommunikationskanal för traditionella affärstransaktioner. Man kan numera även göra affärer med företag som enbart opererar på nätet. Senaste exemplet är SecondLife där flera banker redan är närvarande. Fler företag börjar inse detta och se sig om efter möjligheter att delta. Nu när nätet har över en miljard användare finns det enorma möjligheter för den som gör det rätt.

Kunderna styr

Det är vi användare som styr utvecklingen. Aldrig har det varit så lätt att rösta med fötterna. Det är med våra besök på olika nätplatser vi visar vad vi vill och vårt beteende visar tydligt vad vi föredrar. Det är ingen marknadsföring eller braskande reklamkampanjer som fört Google till toppen. Det är vi besökare som gjort det på egen hand. Egentligen är det hela enkelt.

Nätföretagen förstår besökarna

Som Reuters säger i sin kommentar till undersökningen: "Nätföretagen håller på att bli viktigare för kunderna än företag som arbetar i den vanliga världen". Det beror på att vi av naturen är bekväma. Vi vill ha resultat direkt och med minsta möjliga besvär. Det har nätföretagen förstått.

Nätet löser vardagsproblem

Det är bara att gå till oss själva. Jag tittar aldrig i telefonkatalogen längre. Det går mycket snabbare på nätet och dessutom får jag vägbeskrivning och en bild på målet om jag vill. Om jag ska köpa något letar jag på nätet först. Om jag ska resa gör jag detsamma. Osv. Vi löser alltmer av våra vardagliga problem via nätet. Detta är en revolution i det tysta.

Det är självklart att de företag som förstår detta och gör allt för att underlätta för oss att lösa våra vardagsproblem blir populära. Det är märkligt att inte fler företag inser detta. Fortfarande finns det en uppsjö av nätplatser som verkar tillkomna mer för att imponera på ledningar och investerare än på besökarna. Det är bortkastade pengar.

Egenskaper hos bra nätplatser

Undersökningen visar också vilka egenskaper som utmärker en bra nätplats. För var och en som på allvar satt sig in i vad nätet handlar om är det självklarheter, men som måste påpekas gång på gång.

En bra plats är användbar

Den har ett tydligt syfte, den krånglar inte till det, den uppmanar till aktivitet och den vänder sig till besökaren och dennes önskemål. Så enkelt är det. Det är så vi vill ha det när vi är ute på nätet.

En bra plats levererar

Att Google är så populär beror på att man levererar. Google ger de bästa sökresultaten snabbast. Det är till och med så att Google hittar bättre på vissa komplicerade nätplatser med tusentals sidor än nätplatsägarna själva. Google har förstått vad vi vill ha och jobbar hårt på att ge oss ännu bättre sökresultat.

Besökarna är otåliga

Vårt sökbeteende är ett koncentrat av vårt övriga nätbeteende. Vi vet vad vi vill och vi är otåliga. Att söka är en typisk nyttohandlig. Vi söker inte för nöjes skull. Vi vill ha reslutat. Varje blindträff, en plats som inte motsvarar förväntningarna, ökar vår otålighet och irritation, vilket är otur för de varumärken som råkar dyka upp i fel situation.

En bra plats är rakt på sak

Desto nöjdare blir vi när vi kommer till en plats där ägarna har förstått vad det handlar om. Vi känner igen ett bra nätvarumärke direkt. På förstasidan ser vi omedelbart vad nätplatsen erbjuder och vad den kan göra för oss. Vi behöver inte gissa något. Rubriken berättar vad som väntar på resten av nätplatsen.

En bra plats tvingar inte besökaren att gissa

En av de bästa böckerna om webbdesign jag läst heter "Don't make me think". Det säger allt. Ett bra nätvarumärke har nätplatser som spar min tid. De är inte designdrömmar där man måste gissa sig fram. De är raka på sak och funktionella. Det är inte detsamma som fult. Om man tror det har man missat hela poängen med webbdesign.

Bra platser gör mycket med lite arbete

En intressant iakttagelse är att många framgångsrika nätföretag med massor av besökare har förvånande få anställda. Craigslist, ett community för allt möjligt, med 10 miljoner kunder över hela världen har 24 anställda. Wikipedia har 11. Skype med över 170 miljoner kunder klarar sig med 500 personer. Ju bättre besökarna klarar sig själva på nätplatsen desto nöjdare blir de och desto mindre behöver företaget göra själv.

Ny syn på organisationen

De företag som förstår vad den här revolutionen handlar om, vad övergången till kundmakt innebär, börjar se över sitt sätt att se på organisationen. De har en radikalt annorlunda självbild. De ser sig inte som öar i konkurrens med andra öar på en marknad. För dem är inte nätet en kanal till kunderna. För dem är nätet och kunderna delar av dem själva. Kunderna är inga utomstående som ska påverkas. Företaget är kunderna.

Framgångsrika frågar kunderna

Framgångsrika nätföretag med starka varumärken frågar sig inte hur de bäst tjänar pengar på sina kunder. Utan de frågar sig själva och sina kunder hur de bäst hjälper dessa att uppnå sina mål och göra det de vill göra.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!