<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Nätet ingen plats för smarta

I veckan som gick steg Framfabs aktier oväntat. Det visade sig bero på att deras Londonkontor hade fått ett prestigefyllt pris för bästa webdesign. De hade gjort en applikation där besökare på Nikes nätplats kan färglägga sina skor själva. Även Nike.com har vunnit fina pris för sin design.

Smarta människor som förstår design

I de företag som delar ut den här typen av utmärkelser sitter det en massa smarta människor, som begriper sig på smart design. Och naturligtvis finns det massor av designstudenter runt om i världen som också vill vinna fina priser. Och som tror att en bra nätplats ska se ut som Nikes. Tyvärr.

Fördröjd Internetmognad

Tyvärr, därför att det fördröjer Internetmognaden hos många företag. I många företagsledningar sitter det människor som inte begriper sig på design men som tror att om man får priser är man bra. Med tanke på att nätet är en så pass viktig affärskanal, kan denna brist på insikt få allvarliga följder för många företag.

Nike vs Ryanair

Jämför Nike.com med Ryanairs nätplats. Ryanairs är rent ut sagt ful. Den bryter mot alla designregler. Grälla färger och blinkande banners. Men medan Ryanair tjänar mycket pengar på sin nätplats lägger Nike förmodligen miljoner på sin utan få igen något. Nikes företagsledning är helt enkelt lurad.

Branding fungerar inte på nätet

Men varumärket då, invänder någon av de smarta som förstår sig på design. Nikes nätplats är avsedd för branding och inte försäljning. Det är bara det att varumärken på nätet inte fungerar så. Om inga andra än designstudenter och reklamfolk tittar på nätplatsen har man inte vunnit något.

Vanliga människor vill ha vanliga saker

Ryanairs ledning har förstått det som varken Framfab eller Nike har förstått. De har förstått samma sak som Googles, Ebays, Skypes och Amazons företagsledningar. De har förstått att nätet inte är ett smart ställe för smarta människor. De har förstått att på nätet vill vanliga människor ha vanliga saker och ger dem det, enkelt och billigt. Så enkelt är det.

På nätet är vi alla bilförare

På nätet är vi alla egoistiska, småsinta och enbart ute efter egna fördelar. Vi vill ha något och finns det inte på en plats är vi snabbt på väg någon annan stans. Därför att på nätet är vi ensamma. Vi ändrar vårt sociala beteende ungefär som det ändras när vi kör bil.

En bra nätplats uppmuntrar handling

Ryanair erbjuder billiga flygbiljetter och vill att besökarna ska boka direkt på nätplatsen. Därför ligger bokningformuläret på bästa platsen. Längst upp i vänstra hörnet med en blinkande uppmaning: Boka nu. Besökarna struntar fullständigt i om designen är ful. Så länge de kan boka billiga biljetter enkelt och snabbt kommer de tillbaks varje gång.

Färgläggning på dagisnivå

Nikes nätplats besöker man av nyfikenhet en gång och aldrig mer. Där finns inget för besökaren att göra. Möjligen kan man färglägga skor. Vilket är ungefär lika roligt som att fylla i färdigritade teckningar med numrerade fält. Ett nummer för varje färg. Och detta fick Framfabs aktier att stiga. Det är avslöjande.

Tror att man måste se smart ut

Det betyder att det fortfarande finns inflytelserika personer som tror att Internet är nytt och häftigt. Att det gäller att se smart och nyskapande ut för att vinna. De är som de direktörer som när skrivmaskinen var ny, trodde att det gällde att ha en sådan på sitt skrivbord för att se smart ut. De upptäckte snart hur det låg till.

Internet är vardag

Det har man ännu inte sett på Framfab och många webbyråer och reklambyrårer med tanke på hur alltför många nätplatser ser ut. Verkligheten är att nätet har blivit vardag och att vi som använder företagens nätplatser kräver nytta och funktion.

Nätet är ett billigt ställe

Ryanair säljer billiga biljetter. Skype erbjuder gratis telefoni. Amazon lever på att ge rabatter, Ebay är världens största loppmarknad och Google hjälper oss att hitta i allt detta. De ger oss vad vi vill ha.

Utveckla förståelse för besökarnas behov

De företag som utvecklar en genuin och nästan intuitiv förståelse för vad besökarna vill ha och anstränger sig för att uppfylla detta, kommer att tjäna pengar på sina nätplatser. Det är dessa vardagens rörmokare på nätet, som med tiden kommer att få sin belöning i form av vinster och höjda aktiekurser.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!