<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Nya naturliga sökmetoder

Sökoptimering anses vara en viktig nätstrategi. Så viktig att det har vuxit upp en rad företag, som erbjuder denna tjänst. Sökmotorföretagen själva är inte imponerade och anser att dessa företag är onödiga. Det är bara att hålla med. Det finns ingen anledning att betala för dyr och onödig sökoptimering.

Många besök inte detsamma som framgång

Tänk dig att du får tusentals besökare om dagen till din nätplats. Även om samtliga av dessa klickar på bakåtknappen så fort de ser den visar din besöksstatistik att du har tusentals besökare om dagen. Men är det en framgång?

Sökoptimering kan ge tom trafik

Det är detta sökoptimeringsföretagen säljer. Tom trafik. Även om de i sin marknadsföring påstår något annat är det bara tom trafik de kan leverera. Några hävdar att de förmedlar relevanta besök därför att de vet att det är det som gäller. Men hur de kan veta vad som är relevanta besökare till just din nätplats framgår inte.

Gammaldags nyckelordstänkande

Sanningen är den att sökoptimeringsföretagen är fast i ett redan gammaldags nyckelordstänkande. Deras metoder är skäligen enkla. De utgår från ett antal nyckelord som ska beskriva din verksamhet. Ord som själv du får ge dem eftersom de ju inte kan veta vad du gör.

Dessa nyckelord analyseras sedan på förekomst och frekvens i de stora söktjänsternas databaser. Med ledning av denna analys rangordnas orden och de bästa blir till de nyckelord som ska in i dina metadata och i din text. Ordens relevans tas för given.

Besökarna förväntas klicka på höga placeringar

Tanken är att om de rätta nyckelorden förekommer i optimal omfattning på dina sidor och i dina metadata kommer sökmotorerna att indexera dem och ge dig en topplacering. Besökarna förväntas sedan reagera på detta och klicka på dem som ligger i topp.

Dåliga sökresultat

Det här skapar stora problem för sökmotorerna. Ju fler som sökoptimerar desto trängre blir det i toppen. Och fler blir det hela tiden. Tänk bara på alla bloggar som tillkommer varje dag. Det blir allt svårare för den som använder sökmotorerna att finna meningsfulla träffar.

Sökmotorföretagen söker lösning

Det här känner sökmotorföretagen in på skinnet och de arbetar självklart på en lösning. Deras framgång mäts ju i hur bra de uppfyller de sökandes behov. Inte i hur väl de indexerar nyckelordstryfferade nätplatser. Besökare och sökmotorer har samma intresse: relevanta sökresultat. De finner ingen mening med miljontals träffar på vanliga sökord.

Nya metoder

På det senaste toppmötet om Web 2.0 diskuterade man just det här problemet. Allt fler söktjänstföretag börjar titta på kognitiva, associativa och semantiska sökmetoder. Man vill lära sökmotorerna att analysera naturligt språk och ta hänsyn till vad de sökande menar, inte till vilka ord de använder.

Naturlig sökning

De här nya idéerna bygger på att naturligt språk, som de flesta sökande använder, har en klar lingvistisk struktur. Detta i motsats till en konstlad nyckelordsinriktad text. I naturligt språk har ordens relationer och deras inbördes ordning betydelse. Jag kan ta ett plan till Paris eller jag kan flyga till Paris. Samma sak men olika nyckelord. Och det lilla ordet ta har stor betydelse.

Mellanorden viktiga

Just att ta hänsyn till de funktionella småorden, som dagens sökmotorer ignorerar, har blivit viktigt. Det är ofta de som avgör vad den sökande menar med sin fras. De naturliga sökmetoderna kommer att ta stor hänsyn till den typen av mellanord.

Lagra betydelser - inte ord

I stället för att leta efter nyckelord i texterna kommer man att analysera dem efter betydelsebärande bitar av text och lagra dessa. Oberoende av hur den sökande sedan formulerar sin sökfras kan sökmotorn kombinera lämpliga betydelsebitar som passar och ge ett bättre sökresultat. Se hakia.com för en betaversion.

Visuella sökmetoder

Det här är ett mycket spännande område och, som en deltagare uttryckte det, spelet har bara börjat. En annan intressant teknik handlar om visuell sökning. Peka ut en bild eller en detalj i en bild och sökmotorn letar efter liknande bilder. Du kan till exempel se en snygg sko på ett foto och ta reda på i vilken butik den finns att köpa. Prova gärna på Like.com.

Sökoptimering onödig

Det är redan i dag onödigt att sökoptimera. Har du ett bra innehåll, som dina mest önskade besökare vill ta del av, kommer de att finna dig. När dessa nya naturliga sökmetoder kommer i skarpa versioner blir det naturligtvis ännu mer meningslöst att sökoptimera. För vad finns det att optimera?

Bra nätplats verklig sökoptimering

För sökoptimeringsföretagen, vare sig de är seriösa eller använder skumma metoder, är dagarna av framgång räknade. De gyllene åren är snart över. Endast ett fåtal kommer att överleva. De som förstår att deras uppgift inte är att räkna nyckelord eller antal besökare, utan att bistå företagare i hur man skapar en bra nätplats som tilltalar kunder och besökare. Det är verklig sökoptimering.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!