<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Erbjud insikt - mer än svar

Nätet håller på att utvecklas till en global organism för samarbete och kommunikation. Det växer organiskt med tusentals nya nätplatser varje dag. Där finns inga gränsstationer eller passkontroller, bara ett stort oöverblickbart myller. När vi varje dag ger oss ut på nätet försöker vi finna något meningsfullt i allt detta oväsen.

Vi söker mening

Det är det vi gör när vi söker på nätet. Vi söker meningen med det hela. Vi söker inte i första hand efter enkla svar eller färdiga fakta. Det här har betydelse för vad vi bör erbjuda på våra nätplatser. Det är inte så enkelt som att bara vi presenterar rätt svar för besökaren så är hon nöjd.

Köpprocessen

Låt oss gå till källan och se hur vi bär oss åt när vi söker efter något. Tänk på köpprocessen eller hur vi gör när vi handlar kläder. Vi går in i en butik för att se oss runt. Kommer det fram en säljare avfärdar vi denne med ett artigt "nej, tack, jag bara tittar lite". Det gör vi även om vi redan har fått syn på det stora fyndet.

Vi tar tid på oss

Det skulle kännas tomt att bara gå rakt in och köpa ett plagg och sedan gå ut. Istället går vi runt i butiken, känner på lite olika plagg, tittar och klämmer igen osv. Sedan går vi till en annan butik för att jämföra och samma procedur upprepas där. Vi gör likadant på nätet. Vi tittar på olika nätplatser, studerar dem och klickar oss vidare.

Vi tittar runt

När vi letar efter något vill vi inte ha svaret direkt. Om vi planerar en resa eller vill boka en stuga för semestern går vi inte till den första platsen vi finner och bokar en stuga direkt. Vi gör som i butiken, vi tittar runt lite, letar på andra ställen för att sedan kanske återvända.

Topplacering inte nödvändigt

Det är en av de stora myterna om sökoptimering att det är nödvändigt att finnas i toppen, om inte överst så i alla fall bland de tio bästa. Sökoptimeringsföretagen lever gott på denna rädsla för att inte synas. Vi klickar inte på de topplacerade bara för att de är i topp. Det krävs mer än så. Vi klickar på de sökträffar som ser meningsfulla ut.

Andras omdömen värdefulla

Riktigt lyckliga blir vi om vi finner en plats där före detta hyresgäster i stugorna har skrivit omdömen. På en sådan plats är chansen stor att vi slutligen bestämmer oss. Andra kunders omdömen har mycket hög trovärdighet enligt alla undersökningar. Mycket högre än företagens egna.

Vi bestämmer oss när vi förstår

Till slut, när vi har tittat runt så mycket att vi börjar få ett grepp om vårt problem, när vi börjar förstå sammanhangen och kan göra meningsfulla jämförelser börjar vi se efter en lösning. Det är först när vi känner att vi behärskar ämnet, när vi har funnit meningen, som vi bestämmer oss.

Vi söker inte

Att söka på nätet handlar inte om att söka i ordets bokstavliga betydelse. Istället kollar vi. Det är det vi gör. När vi går in på Google är det för att kolla om det finns något vettigt om det vi vill veta mer om. Vi är ännu inte beredda att handla, vi bara kollar lite.

Behärska ämnet

Vi kollar på några platser, följer några länkar, funderar och går tillbaka. Vi låter det vara en dag och återvänder för att kolla på några andra platser. Så där håller vi på tills vi tycker att vi behärskar det. Tills vi tycker att vi har koll. Då, men först då, börjar vi fundera på att göra något, att köpa eller boka.

Uppmuntra besökarnas medverkan

Poängen är att vi tar tid på oss. Och precis som i livet utanför nätet lyssnar vi på vad andra säger. Ett företags varumärke sitter inte i dess kampanjer. Varumärket hörs i vad folk säger om det. Vi borde efterlikna detta beteende på våra nätplatser. Uppmuntra besökarna till att skriva omdömen och kommentarer så att andra kan läsa.

Vi söker inte svar - vi söker mening

Den första versionen av nätet gick ut på att skaparna trodde att besökarna ville ha fakta och svar. Stort misstag. Vi letar inte efter svar, vi söker mening och insikt. Innan vi har insikt i ett problem eller ämne vet vi inte vad vi ska fråga. Utan sammanhang och mening finns det inga svar.

Vi vill medverka och tala med andra

Det andra stora misstaget var att man trodde att besökarna fogligt skulle nöja sig med att surfa från den ena platsen till den andra. Så är det inte. Den andra versionen, Web 2.0, av nätet handlar om besökarnas medverkan. Vi talar med varandra via nätet. Vi skriver där och vi läser vad andra skriver.

Besökare som litar på dig återkommer

Slutsatsen för oss som erbjuder något via en nätplats är alltså att tänka om vårt erbjudande. Vi säljer inte i första hand varor eller tjänster. Vi måste erbjuda våra besökare mening och insikt. Ge besökarna insikt, låt dem medverka och ha tålamod. Om du erbjuder ett vettigt innehåll och visar att kunderna kan lita på dig återvänder de.

Visa att du har förstått meningen med nätet.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!