<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Strunta i höga placeringar

Säkert har du blivit uppringd av ett av alla dessa företag som frågar om du vill "synas i sökmotorerna". En del till och med garanterar en placering bland de tio högsta. Och visst är det frestande. Vem vill inte synas där. Men det är feltänkt. En topplacering garanterar inte framgång.

Bra känsla att se höga placeringar

Alla vi som håller på med webbpublicering minns känslan när vi hade satt upp vår första nätplats och letade efter den i söktjänsternas resultatsidor och den började klättra. Var det inte en fantastisk känsla att se den inta en topplacering?

Att så påtagligt se resultatet av ens ansträngningar är en stor del av nöjet med det här arbetet. Vare sig man använder ett program som automatiskt kontrollerar placeringen i sökresultaten eller kontrollerar manuellt är det häftigt att uppnå sina mål.

Men ger det resultat?

Men stopp! Var det inte så också att de höga placeringarna bara resulterade i marginellt fler besökare? Och resulterade det verkligen i mer försäljning eller vad det var du ville åstadkomma? Det är i alla fall min erfarenhet. De sökord som jag har topplaceringar med är inte de som säljer bäst.

Målet är ökad konvertering

Är det inte det som all optimering, även sökoptimering, handlar om? Att sälja mer. Då är det väl rimligare att mäta framgång i hur mycket en sökfras ökar försäljningen och inte hur högt den placerar sig? Topplaceringar är faktiskt helt meningslösa om de inte ökar försäljningen.

Ranking ett gammaldags begrepp

Bara för att det är lätt att mäta framgång i placeringar betyder det inte att det är ett meningsfullt mått. Det är dags att börja betrakta topplaceringar som ett gammaldags begrepp, som endast företagsledningar med stora egon är intresserade av.

Tänk nytt

Ibland måste man börja tänka i nya banor och överge gamla sanningar. Och att höga placeringar ger många besökare och därmed framgång är en sådan gammal sanning som måste överges. Det begreppet saknar helt enkelt värde.

Börja mäta på ett annat sätt

Varje förnuftig affärsman med fötterna på jorden vet att det enda måttet på framgång är det som syns i kassan. Vi måste finna metoder att mäta hur våra ansträngningar att sökoptimera ger de resultat vi önskar. Vi måste mäta på ett annat sätt.

Webbanalys

Svaret heter webbanalys. Det finns numera en hel del bra verktyg för att analysera loggfiler. Det är i dessa du ser vad som händer. Skaffa ett bra analysverktyg för dina loggfiler. Om din server loggar rätt saker ser du snart resultaten av dina ansträngningar att sökoptimera för utvalda sökfraser.

Finn de rätta orden

Knepet är att hitta de rätta orden och fraserna för det som dina kunder verkligen använder för att söka efter dina tjänster. Då spelar det ingen roll hur de placerar sig. Det viktiga är att de generar meningsfulla besök. Ett enda besök som ger en kund är värd mer än tusen studsar.

Resultat syns direkt i loggfilerna

Genom att analysera loggfilerna ser du snart vilka fraser som dyker upp i dessa. Då har du lyckats finna de rätta orden, de som dina besökare verkligen använder. Du ser resultatet bra mycket snabbare än ett lyft i placeringarna visar sig.

Se vilka ord som konverterar

Och vad mera är. Genom att studera loggfilerna kan du se vilka ord som leder en besökare till ditt formulär, en beställning, ett köp eller vad du vill åstadkomma. Det är de orden som konverterar. Det är en bra mycket häftigare känsla att se hur dina besökare använder de ord du trodde att de skulle göra än att leta placeringar.

Väl valda ord ger resultat

Analysera dina loggfiler och du kommer att finna att de där allmänna, av alla eftersökta fraserna, som ger mycket trafik till en hög kostnad, om du betalar per klick, inte konverterar utan bara kostar. Medan det är dina väl utforskade, mer speciella ord som verkligen ger resultat.

Lär av analysen

Ju mer du analyserar desto mer finner du att lära dig av. Strunta i att jaga höga placeringar och börja leta ord som konverterar istället. Då kan du säga nej tack nästa gång någon av alla dessa sökspecialister ringer och garanterar topplaceringar i sökmotorerna.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!