<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

De fem vanligaste felen

Att skriva för nätet är en färdighet som bara kan förvärvas genom övning och erfarenhet. Ett bra sätt att lära sig är att se, känna igen och undvika de vanligaste misstagen. De är inte svåra att finna, nätet är fullt av dåliga texter.

Genom att studera de vanligaste misstagen och förstå varför de är misstag kan du lära dig att känna igen dem hos andra och dig själv. Här följer några vanliga fel, som förekommer även på stora och etablerade verksamheters nätplatser.

Att skriva om företaget

Detta är det vanligaste misstaget. Besökarna struntar i företaget. De bryr sig inte om dess historia. De gäspar om du säger att företaget är branschledande. Påstår du att ditt företag är bäst, vet de att du ljuger.

Besökarna är bara intresserade av nytta

Dina besökare bryr sig bara om vad de kan få ut själva. De är bara intresserade om du erbjuder det de söker eller om de kan tjäna något på dina tjänster. Allt annat står bara i vägen.

Skriv inte om er själva

Den här typen av text är dömd att misslyckas: "(Företaget) är specialiserat på (...) och erbjuder bästa tänkbara service inom (...). Våra medarbetare har den erfarenhet och den spetskompetens som krävs. Våra kostnadseffektiva lösningar garanterar ... osv. "

Lite artighet skadar inte

Företagsnamnet behöver inte stå i texten. Använd inte "vi" eller "vårt" utan skriv direkt till besökaren, inte om er själva. Tänk på att besökaren har kommit till din nätplats av eget intresse. Då passar det bättre med lite artighet i stället för skryt.

Att inte veta vem man skriver för

Detta är ett av de vanligaste felen. Massor av nätplatser har texter som inte riktar sig till någon. Ofta har de tillkommit därför att någon i företaget tycker att det eller det bara måste vara med.

Skriv till någon

Ingen skriver ett brev utan att veta vem det ska skickas till. Men på nätplatsen går det tydligen bra att skriva utan att veta vem som ska läsa. Det fungerar inte.

Känn dina läsare och besökare

Gör allt du kan för att ta reda på vad de föredrar, vad de vill ha och vad som får dem att göra som du vill. Spara inga ansträngningar i att ta reda på så mycket som möjligt. Skapa gärna en persona, en tänkt läsare, som du samtalar med om allt som rör din text. Du måste känna dina besökare väl om du ska kunna förvära en känsla för deras behov.

Att inte veta något om produkten eller tjänsten

Det här misstaget är inte mindre vanligt, men desto mindre känt. Det kan bero på en ovilja att inse att vi faktiskt alla är säljare, vare sig vi tycker om det eller inte.

Okunnighet lyser igenom

Om du inte vet allt om produkten, tjänsten eller vad det är din nätplats försöker förmedla, kan du heller inte förmedla det till dina besökare. Okunnigheten skiner igenom, det syns direkt om du vet vad du skriver om.

Att skriva om egenskaper

Det är bra med goda egenskaper. Det kanske till och med är bra att beskriva dem. Men de säljer inte. Det enda som säljer är fördelar. Fördelar som kunden själv känner igen och inte klarar sig utan.

Skriv om fördelarna

Ge en levande beskrivning av de fördelar som besökarna kan få. Det kräver att du faktiskt vet vad de vill. Det är ofta den mest kraftfulla egenskapen hos en bra säljtext, att den övertygar läsaren om det som han eller hon redan vill.

Att bortse från sammanhanget

Det är skillnad om texten står på förstasidan eller på en sida som man kommer till via en länk. Du kan inte skriva likadant i ett e-brev som i ett vanligt brev. En landningssida för en kampanj har särskilda egenskaper.

Anpassa texten efter sammanhanget

Varje sammanhang har sina speciella egenskaper och krav. Det är värt lite ansträngning att fundera igenom dessa och anpassa texten därefter.

Texter som berör konverterar besökare till kunder

Genom att känna igen och undvika dessa uppenbara misstag ökar dina chanser att träffa rätt och beröra dina besökare. Med levande texter på besökarnas egen nivå ökar du dina möjligheter att konvertera dessa till kunder.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!