<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Fokusera på några få besökare

Ta bort allt onödigt

En webbplats handlar om självbetjäning. Och självbetjäning handlar om bekvämlighet. Man kommer till en webbplats för att uträtta något. Då måste det vara enkelt att se och förstå hur det ska gå till.

Liten yta till förfogande

Den skärmyta du har till förfogande är inte stor. För varje ny sak du lägger till, därför att "någon kanske är intresserad av detta" krånglar du till det och ökar risken för missförstånd. Besökarna är otåliga och tål ingen oklarhet.

Det svåra är inte att veta vad som ska vara med. Det svåra är att veta vad som ska bort. Ju fler som är inblandade, desto svårare. Alla har något de tycker måste vara med. Men tyvärr. Vi kan inte göra alla nöjda. Om vi försöker slutar det med att ingen blir det.

Skapa dina favoritbesökare - dina persona

Det gäller att veta vem besökaren är. Men inte ens de mest avancerade trafikanalysprogrammen kan berätta det för oss. Därför måste vi själva skapa henne. Vi måste skapa en persona. En tänkt person för vilken vi bygger vår webbplats och skriver våra texter.

Diskutera med dina tänkta besökare

Tänk dig tre, högst fem, personer som du vänder dig till. Försök föreställa dig hur de tänker, vad de vill och hur de ser på webben. Skaffa gärna foton. Ge dem namn och hitta på bakgrunder. Lär känna dem. Dessa blir dina samtalspartner varje gång du får en impuls att lägga till eller förändra något. "Vad tycker ni om detta?" borde vara din naturliga fråga.

Dialogen ger liv

Dialogen med dessa personer ger din webbplats liv. Dina besökare, de som du verkligen vill nå, börjar känna att den faktiskt riktar sig till dem. Det dagliga samtalet med dina persona ökar ditt medvetande om allvaret i det du håller på med. Du kommunicerar med riktiga personer, som tänker, känner och önskar, och inte en anonym målgrupp.

Vad vill du att de ska göra?

När du har bestämt dina persona måste du välja vad du vill att de ska göra. Det är ju trots allt det det går ut på, att få någon att göra det du vill. Ok, vad vill du? Här är det också lätt att bli diffus och vilja för mycket. Åter gäller det att välja bort.

Du kan bara ha en, högst tre saker, som du vill att besökaren ska göra. Se på Amazon och Ebay som har tre saker: hitta, köpa, betala. Google har en: sök.

Var konsekvent

När du har bestämt dig för vad som är viktigast. Håll dig till det. Motstå alla frestelser att slänga in saker bara för att någon säger att det vore bra att ha på webbplatsen. Ger du efter börjar webbplatsen snabbt att tappa fokus och därmed besökare och kunder.

Besökaren är huvudpersonen

Vi ser världen och våra verk med våra egna ögon. Det är ett hårt arbete att varje dag på nytt försöka se det med andras. Men det är nödvändigt om vi verkligen vill att besökaren/kunden ska vara huvudpersonen.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!