<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Skilj på sökord och signalord

Det vanliga inom sökoptimering brukar vara att man letar efter de ord, som besökarna använder för att finna just det som ens nätplats erbjuder. Texten bygger sedan på dessa nyckelord. Det är alltid inte säkert att det är det bästa sättet.

Vissa ord för att söka

Det behöver inte vara så att en besökare använder vissa ord för att söka och sedan känner igen sig när dessa ord förekommer i texten. Det kan till och med vara så att just de ord vi skrev i sökrutan verkar frånstötande på oss vi ser dem på nätplatsen.

Målkonflikt

Att söka efter något och att granska det funna är två olika processer. När vi söker är vi kortfattade. Vi försöker använda få ord som kärnfullt beskriver det vi söker. Men egentligen kanske vi vill ha något annat än det. Det kan finnas en omedveten målkonflikt här.

Vi söker billiga hotell

Ett exempel. Nu i semestertider vill gärna resa och bo så billigt som möjligt. Men vi vill samtidigt ha en rik upplevelse. Så när vi letar hotell kanske vi skriver "billiga hotell" eller "lågprishotell" i söktjänstens formulär.

Vi vill bo på bra hotell

Men när vi kommer till en nätplats för ett hotell vill vi inte läsa följande: "Välkommen till vårt billiga hotell" eller något liknande. Det är ingen som vill bo på ett billigt hotell. Tanken går till låg standard och dålig service.

Även om vi vill bo på ett billigt hotell vill vi inte läsa om det. Vi vill hellre läsa något i stil med: "Välkommen till hotell XX för en rik upplevelse och en ombonad känsla i en intressant miljö" eller "nästan hemma långt hemifrån". Nåt i den stilen.

Vi vill göra en bra affär

Vi vill helt enkelt göra fynd när vi letar på nätet. Vi vill finna det där fantastiska lilla hotellet med den goda atmosfären till det låga priset. Vi vill uppleva känslan av att ha gjort en bra affär. Något vi kan känna oss stolta över och berätta för våra vänner. Vi vill känna oss smarta och till och med lite coola.

Det vi söker är inte alltid det vi vill se

När vi söker är vi billiga och egoistiska. Vi är nakna och rakt på sak, till och med lite brutala i vårt språkbruk. När vi sedan anländer till de olika nätplatserna och studerar dem har vi mjuknat. Där letar efter sådant vi verkligen vill se. Det är inte alltid säkert att det beskrivs med samma ord. Ibland kan det vara tvärtom.

Sökoptimering ibland fartblind

Vi som sysslar med sökoptimering förlorar ibland perspektivet och blir fartblinda. Det verkar som om målet med sökoptimeringen är att få så höga placeringar som möjligt. Då ligger det nära till hands att optimera för sökmotorerna och inte för besökarna.

Optimera för den som söker

Målet är inte att optimera för en söktjänst utan att optimera för den som söker. Det är en till synes liten skillnad men den har desto större konsekvenser. Optimerar du enbart för söktjänsterna har du snart förlorat dig i tekniska problem. Optimerar du för besökaren måste du lära dig hur de tänker och vad de vill.

Bra placering inte målet

En bra placering i en söktjänst är inte målet. Det är början på en process, som genom nätplatsens utformning, innehåll och texter omvandlar besökaren till kund. Om jag får en topplacering med frasen "billigt hotell" och besökaren studsar ut från min nätplats så fort hon ser frasen "billigt hotell". Vad har jag då vunnit?

Orden viktiga på nätet

På nätet är orden viktiga. Det är viktigt, ja avgörande, för vår framgång att vi väljer de rätta orden. För att kunna göra det krävs det att vi lär känna våra besökare i grunden. Det finns inga genvägar. Tekniska system kan hjälpa oss att få fram massor av tänkbara nyckelord, men det är bara vi själva som kan välja de rätta. De som avgör om besökaren stannar eller studsar.

Det kan vara så att en viss uppsättning ord får besökaren att komma till vår nätplats. Och en helt annan uppsättning noga utvalda ord får henne att stanna och till och med bli kund. Det gäller att lära sig skillnaden.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!