<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

krav på bevis ny trend

Nu är äntligen alla dessa trista årskrönikor, som media fyller de händelsefattiga mellandagarna med, överstökade. Ingenstans hörde jag någon nämna det fantastiska, att år 2012 var det bästa året någonsin i historien. Alla faktorer inräknade.

Det bästa året någonsin

Det är tidningen The Spectator, som skriver om detta. Man konstaterar att svälten aldrig varit så liten, att sjukdomstalen aldrig varit så låga och antalet fattiga aldrig så få. Man kan fortsätta med andra faktorer som skolgång, läskunnighet, mobiltelefonfrekvens och se samma sak enligt Gapminder.

Läsarna skeptiska

Det intressanta med artikeln är inte vad den säger utan hur den tas emot. Man skulle kunna tro att bra nyheter sprider glädje. Men icke. Ytterst få av kommentarerna till artikeln är positiva. De flesta är milt uttryckt skeptiska. De är snarare fulla av det som i dagens media populärt kallas näthat.

Predisponerade för elände

Man skulle kunna tro att vi människor inte gillar goda nyheter. Har evolutionen försett oss med en så stark beredskap att klara svält, olyckor och elände, att vi inte kan se annat framför oss? Visserligen finns vi ju kvar här efter alla miljoner år av elände. Så något ligger det väl i det, men det är en trist förklaring.

Media behöver dåliga nyheter

En mer närliggande är att media lever på dåliga nyheter. När FN 1990 förklarade fattigdomen i världen, som det största problemet och satte som mål att den skulle halveras senast 2015, var det en stor nyhet. Att målet nåddes redan 2008 var ingen intresserad av att berätta.

Äsikter viktigare än fakta

En annan intressant förklaring är att vi tycker att åsikter är roligare än fakta. Och att en del blandar ihop detta. Om bara tillräckligt många har samma åsikt blir den ett faktum. Som svälten i tredje världen. Var denna tredje värld där alla svälter ligger, är det ingen som säger.

Fördomar om elände

Ett sista exempel. Den alltid lika oförtröttlige professorn i internationell hälsa, Hans Rosling, berättar att när han frågade sina studenter om hur många av Tanzanias tonåringar kunde läsa, blev svaret under 10 procent. Den rätta siffran är att över 80 procent av tonåringarna i Tanzania kan läsa, räkna och går i skolan. Se Gapminder.

Nätets kakafoni

När det gäller vår egen verksamhet, nätet, kan vi i det här avseendet se två olika riktningar. Dels har vi de ständigt pågående sociala medierna, alla nätforum och kommentarsfält. Överallt har vi en kakafoni av åsikter, tyckanden, omdömen om andra och ibland ren missaktning. Det är lätt att förstå att traditionella media är förvirrade.

Öppenhet och transparens

Men så har vi den motsatta riktningen. Den som vi så ofta har diskuterat här. Den ökande kundmakten och att företag och organisationer är tvungna att öppna sig, bli transparenta för att klara sig i en marknad där kunderna mer litar på varandra än på företagen och deras experter.

Krav på bevis

Den utvecklingen ökar farten och nu räcker det inte längre att företagen är öppna och inte har något att dölja. Nu måste de aktivt bevisa det. De måste finna sätt att bevisa för kunderna att de och deras produkter håller måttet. Det här berättar Trendwatching i sin senaste rapport.

Några exempel

Ett, kanske lite otippat, exempel är McDonalds som på nätet numera redovisar kalorier och näringsinnehåll för att möta kravet på transparens. Där finns också en japansk sushi-kedja, som installerat webbkameror i sina kök, så att gästerna kan se vad som händer med deras beställning.

Motkrav

En annan trend man pekar på är företag som börjar ställa sociala motkrav på sina kunder. Man ger ett exempel som jag inte kan låta bli att förmedla. En fotbollsklubb i Brasilien har startat en kampanj för att öka intresset att ge blod och ställer krav på anhängarna.

Blodgivare färgar tröjorna

I vanliga fall har man en lagtröja med svarta och röda ränder. Nu startar man säsongen med en tröja där de röda ränderna är vita. Och när supportrarna börja donera blod kommer man att byta färg på ränderna till rött igen allteftersom kampanjen går framåt. Förhoppningen är att tröjan är återställd vid säsongens slut.

Nytt spännande 2013

Se där, med alla dessa trender och motstridiga utvecklingar har vi ett intressant och spännande år framför oss.

Seppo Salmivuori

Kommentera gärna artikeln här nedan.