<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Strategi för reklam på nätet

Reklam är en av de mest missförstådda aspekterna av Internetmarknadsföring. Traditionella reklamstrategier fungerar inte på nätet. Det beror på det enkla, men ofta förbisedda faktum att nätet inte är ett massmedium.

Traditionellt gäller det att synas

Traditionella reklammetoder är utvecklade för miljöer där det gäller att synas i bruset av all annan reklam. Dessa metoder är utvecklade för en industriell massmarknadsmiljö. Internet och tillgången till bredband håller på att förändra detta.

Budskap till en målgrupp

Traditionell reklam syftar till att förmedla ett budskap till en utvald målgrupp. Framgång räknas i hur stor andel av denna som tar till sig budskapet och handlar i enlighet med detta. Om fler än en procent gör det räknas det som en succé.

På nätet finns inga målgrupper

På nätet är begreppet målgrupp poänglöst. På nätet finns endast individer, som absolut inte vill fösas in i någon målgrupp. Att då utforma ett budskap efter det blir i bästa fall verkningslöst. Det alltför uppenbara kan till och med uppfattas kränkande.

Besökaren är suverän och skeptisk

På nätet är vi besökare huvudpersoner. Vi vet bäst. Vi ser oss själva som smarta, kunniga och suveräna. Varje nätplatsägare, som inte inser detta och utformar sin plats efter det förlorar direkt vårt förtroende och vi är borta.

Det är detta enkla faktum som varje strategi för nätreklam måste utgå ifrån. Vi är i grunden skeptiska. Vid minsta otydlighet eller misstanke om att reklamen lovat för mycket känner vi oss lurade och budskapet har slagit över i sin motsats.

Skiss till strategi för reklam på nätet

Direktadress eller länk

Det finns bara två vägar till en nätplats: att klicka på en länk på en annan plats eller att skriva adressen direkt. I båda fallen har besökaren en tydlig avsikt med sitt besök. Det gäller att förstå denna och att fånga upp och infria den.

Direktadress kräver gott rykte

För att besökaren ska skriva din adress direkt krävs det att du har tillräckligt gott rykte utanför nätet och att din adress är enkel att minnas och svår att stava fel. Såvida du inte tänker registrera alla tänkbara felstavningar som domännamn också.

Länk från söktjänst

Söktjänsterna är de stora leverantörerna av besökare via länk. Då gäller det att ha goda positioner för relevanta sökord. Men det räcker inte. Du måste utforma texten i sökresultatet så att de som du vill ska klicka på den verkligen gör det. Läs mer om sökoptimering och säljande titlar.

Länk från andra

Om din nätplats är tillräckligt bra finns också möjligheten att andra nätplatser länkar till din direkt eller via nyhetsbrev och därigenom levererar besökare. Dessa länkar har stor trovärdighet eftersom de uppfattas som rekommendationer. Läs mer om strategisk länkning.

Banners bättre än sitt rykte

Nätannonser, eller banners, har fått ett lite oförtjänt dåligt rykte eftersom deras effektivitet har varit så låg. Det behöver inte vara så. Väl utformade nätannonser som följer riktlinjerna nedan kan mycket väl fungera. Läs mer om nätannonser.

En strategi för nätreklam måste bygga på dessa fundament:

Respekt

Känn dina besökare och respektera deras intelligens. Försök inte med diffusa budskap riktade till en diffus målgrupp. Besökarna är verkliga personer med verkliga behov och önskemål. Bara genom att känna dem når du fram.

Individualitet

Besökaren är ensam på din nätplats. Du vet inget om vad hon gör eller hur hon reagerar. Hon kanske nickar nöjt eller svär i frustration. Du vet inte. Detta måste du lära dig att hantera.

Relevans

Vare sig det rör sig om besökare från en söktjänst eller någon som klickat på en annons måste den sida som tar emot dem vara relevant. Annars har du bara lurat besökarna på deras tid.

Tydlighet

Ingen klickar på ett sökresultat eller en annons av nyfikenhet. Det måste framgå att det lönar sig att klicka på en länk. Då duger vare sig vaga löften eller smarta formuleringar. Var tydlig och saklig.

Leverans

Detta är det viktigaste. Om du inte uppfyller dina löften i dina annonser eller i dina sökresultat har du snart inga besökare att försöka påverka. Landningssidan måste omedelbart hålla vad länken lovade. Om inte, försvinner ännu en missnöjd besökare.

En välskött nätplats är en förutsättning

Varje strategi för nätreklam måste utgå från den. Om nätplatsen håller vad reklamen lovar, vare sig det är annonser på andra nätplatser, sökresultat eller direktlänk, finns goda förutsättningarna för framgång.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!