<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Texten kommer först

Nätplatsen består av ord. Det är texten som är det viktiga. Utan en bra text händer ingenting. Ingen stannar på en plats med illa skriven text hur snyggt formgiven den än är. Texten måste tala till läsaren. Den måste vara personlig.

Texten har låg status

Alla inser nog att texten på en nätplats är viktig. Så det är konstigt att texten har så låg status när platsen byggs. Många webbteam och webbyråer gör det mesta i fel ordning. Man börjar med formen, färgskalan och de grafiska elementen.

Platshållare på latin

Det anses viktigt att hitta den rätta känslan, som platsen ska förmedla. Under tiden som arbetet med formen pågår lägger man dit nonsenstext på latin för att visa var texten ska in. Denna är oläsbar för att ingen ska läsa den och bli distraherad.

Texten sist

Det visar hur oviktig man anser att texten är. Man bygger en form och reserverar små hål i den här och där för texten. Sedan när utseendet är färdigt kallar man in en copywriter som ska fylla hålen med något meningsfullt.

Brådska ger livlös text

Det är inte konstigt att många nätplatser, som av den snygga designen att döma kostat stora summor, har stela och livlösa texter, som verkar hämtade ur någon broschyr. Kommer man sist in i projektet och deadline närmar sig, blir det lätt så.

Texten ger utseendet

Det borde vara tvärtom. Texten ska komma först. Platsen ska byggas runt texten. Det är först när man vet vad man ska säga som man vet hur det ska se ut. Det är först då man vet vad som ska lyftas fram och hur det ska förstärkas med grafiken.

Stora pengar på fel saker

Det är trist att så få ser det uppenbara. Det är tråkigt för besökarna, de få som bryr sig om att stanna. De är tvungna att ögna igenom en stum och intetsägande text för att finna något. Det är framförallt tråkigt för företagen, som lägger stora summor på fel saker. Pengar som kan användas bättre.

Grunden viktig

Det arbete som läggs ner på att få fram en bra text är precis det arbete som borde göras för hela nätplatsen. Ingen bygger ett hus utan att först lägga en bra grund. Återigen en sådan där gammaldags sanning som många glömmer så fort det handlar om nätet. Då tror man att man slipper det tråkiga.

De viktiga frågorna

Det är när man ska skriva sin text man blir tvungen att ställa de viktiga frågorna: Vad är syftet? Vad vill jag säga? Vem ska läsa det. Vad vill hon veta eller göra? Vilka ord använder hon för att beskriva det jag erbjuder? I vilken situation befinner sig läsaren? Hur ser det ut där? När läses det? Osv.

Alla borde ställa frågorna

Allt detta är frågor som gäller nätplatsen i sin helhet. Det är ju texten som är platsen. Dessa frågor borde alltså hela webbteamet jobba med och inte överlåta till någon stackars copywriter, som får helgen på sig att åstadkomma något.

All kommunikation personlig

All meningsfull kommunikation är personlig. Någon säger något som betyder något för någon annan. Vare sig det görs från en stor scen med massor av jublande åskådare eller i enskildhet över ett cafébord. Det gäller också på nätet.

Intim scen

Men nätplatsen är ingen scen för massor av besökare. Det är en intim plats för möten med ensamma läsare. Nätet må vara stort men besökaren ser bara en bildskärm. Det är det verktyg du har för din kommunikation. Då gäller det att vara personlig.

Skriv för någon

Ingen skriver ett brev utan tanke på mottagaren. Det kan man inte göra här heller. Om du skriver för din egen nätplats vet du nog var du ska leta efter läsaren. Om du skriver för en uppdragsgivare gäller det att ta reda på så mycket som möjligt.

Oglamoröst fotarbete

Det krävs oglamoröst fotarbete, men du kan skapa dig en ganska bra bild av läsaren, en persona. Lär känna henne så att du vet vad hon vill ha och hur hon vill ha det. Först då har du en chans att kunna skriva en bra text och veta hur nätplatsen ska se ut.

Andra viktiga ord

Det gäller inte bara den löpande texten. Alla ord på nätplatsen måste övervägas med tanke på hur de ska läsas. Vilka ord ska menyn bestå av? Ska det stå "Start" eller "Hem"? "Om oss" eller "Om företaget". Vilket tror du att din läsare föredrar?

Orden gör stor skillnad

Det här är viktiga frågor och inget som en webbdesigner bara kan slänga dit för att det ser ut så på andra platser. Begrunda följande: Anta att du har en butik. Ska det finnas en knapp med texten "Köp" eller en med "Lägg i varukorgen"? Det är stor skillnad.

Ensam med besökaren

Trots alla marknadsförares dröm om en massmarknad är nätet ett intimt medium. Din nätplats är ensam med läsaren. Ensam med en läsare som är otålig, misstrogen och med fingret på bakåtknappen. Det är dåliga odds.

Det är då det personliga tilltalet kan vara avgörande.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!