<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Bra texter för nätet utan för många nyckelord

Det är ett av de sämsta begreppen inom sökoptimering och webbcopy. Nyckelordstäthet. I vilken grad sökmotorerna fortfarande tar hänsyn till den den låter jag vara osagt. Men det är obestridligt så att det begreppet har förstört många annars bra texter.

Nybörjarfel med hög nyckelordsfrekvens

Det är det nybörjarfel, som oftast görs av den som vill skriva bra texter för nätet. Man undersöker vilka nyckelord som är viktiga för budskapet. Sedan stoppar man in dessa ord i texten och ser till att de förekommer med en viss frekvens i förhoppningen att sökmotorerna ska premiera med en hög placering.

Felaktigt använda nyckelord ökar friktionen

Det här mekaniska räknandet av nyckelord är förödande för stilen och resulterar i livlösa och absolut inte bra texter. För nätet är skoningslöst när det kommer till läsbarhet och kommunikation. Vid minsta motstånd i texten slutar läsaren att läsa och klickar sig någon annan stans. Det är denna verklighet vi måste lära oss att hantera.

Nyckelorden ska inte märkas

Det gäller att skriva texten så att läsaren inte märker att det finns nyckelord i den. Och framförallt inte ser att de förekommer med en viss frekvens. För att klara det måste vi lägga mycket ansträngning på att finna de bästa orden. Det räcker inte att välja relevanta ord, det räcker inte ens att de är frekventa enligt söktjänsterna. Det krävs mer.

Naturligt flyt och personligt tilltal

Bra texter för nätet har ett naturligt flyt och ett personligt tilltal. För att uppnå det måste vi använda de ord som våra besökare själva använder. Det är inte de samma som vi använder för att beskriva det vi erbjuder. Vi måste ta reda på vilka ord som våra besökare reagerar på och se hur dessa signalord kan användas. Ord som besökarna själva tycker är naturliga skapar ingen friktion.

Generella ord och specifika

Ett annat vanligt nybörjarfel är att okritiskt ersätta generella termer med specifika. Jag tar ett exempel. Antag att vi har en nätplats som säljer resor i Dalsland. Äventyrsresor, kanotsafarin och liknande. Att då ha en nätplats som bara talar om äventyrsresor är för generellt. Så här:

"Söker du äventyret och naturupplevelser utöver det vanliga har du kommit rätt. Här finner du ett stort utbud av äventyrsresor, kanotsafarin, flottsemester och annat spännande, som du själv kan forma efter ditt eget val. Vi hjälper dig att sätta ihop din drömsemester."

Den här texten riskerar att locka även sådana som inte vill till Dalsland. Alltså måste vi göra texten mer specifik och nämna Dalsland i den. Det är ju där vi erbjuder våra tjänster. Men att bara byta en generell term mot en specifik får texten att kollapsa. Så här:

"Söker du äventyr och naturupplevelser utöver det vanliga i Dalsland har du kommit rätt. Här finner du ett stort utbud av äventyrsresor i Dalsland, kanotsafarin i Dalsland, flottsemester i Dalsland och andra spännande former, som du själv kan forma efter ditt eget val. Vi hjälper dig att sätta ihop din drömsemester i Dalsland."

Gräsligt och totalt oläsbart, men ganska sökmotorvänligt för frasen "i Dalsland", som förekommer fyra gånger i olika kombinationer. Det är tyvärr inte ovanligt att finna den här typen av texter, som någon sökoptimeringsentusiast har fått till. Men det finns räddning om man trots allt vill ha med den frasen.

Skriv för människor

Först vill jag upprepa det självklara. Du skriver för människor och inte för sökrobotar. Offra aldrig läsbarhet för sökbarhet. En gång till: vi skriver för verkliga läsare och inte för robotar. När det är sagt kan vi titta på ett par knep att lura robotarna. Vi vänder deras svaghet till vår fördel.

Robotar tolkar inte

En människa tolkar texten medan en robot registrerar tecken. Det kan vi utnyttja. En robot tuggar i sig skiljetecken utan att reagera medan vi tolkar och får ett sammanhang. Så här skulle man kunna skriva om texten ovan:

"Söker du en semester utöver det vanliga har du kommit rätt, en semester med naturupplevelser och äventyr. I Dalsland finner du ett stort utbud av äventyrsresor, kanotsafarin, flottsemestrar som du själv kan forma efter ditt eget val. Vi hjälper dig att sätta ihop din drömsemester i Dalsland."

Negativa fraser

Ett annat användbart knep att lura robotarna är att använda frasen negativt. Då kan du använda den oftare utan att det blir tjatigt. Och genom att använda nyckelfrasen i kontrast till din egen tjänst eller produkt ökar du intresset för den.

Ett sista exempel, och nu byter jag ämne:

"Till skillnad från andra hotell som bara erbjuder ett billigt boende har vi rum med en genuint hemtrevlig känsla. Här finner du allt du behöver för en lyckad vistelse i Göteborg. Vi erbjuder inte bara billigt boende, vi erbjuder äkta hemkänsla nära allt i Göteborgs centrum, till ett pris du har råd med."

En konst att skriva bra texter för nätet

Konsten att skriva bra texter för nätet är just det, en konst. Lär dig vad dina besökare egentligen vill. De som söker efter billigt boende och använder den frasen kanske egentligen inte vill ha ett billigt rum utan vill bo bra och prisvärt. Skriv texten i första hand för dem, men använd gärna knep för att lura robotarna om du kommer på något.

Förresten lade du märke till att den här texten är optimerad för frasen "bra texter för nätet"? En fras som jag upprepar några gånger i början och nu igen på slutet. Kan du se hur den används?

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!