<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Bra läsbarhet med lokala nyckelord

Internet är globalt men de flesta webbplatser ägs av företag och organisationer som verkar lokalt. Trots det är den lokala aspekten ofta glömd. Man kan finna webbplatser för restauranger där orten nämns först i en kontaktadress långt ner. Men den som söker en restaurang i Göteborg är inte intresserad av träffar från Stockholm.

De flesta söker lokala tjänster

Tänk på hur en företagare presenterar sin verksamhet i dagligt tal. "Jag driver en skivbutik i Motala" eller "Jag har en frisersalong i Örebro". Men av någon anledning försvinner den lokala aspekten i texterna på deras webbplatser.

De flesta som använder söktjänster har lärt sig att undvika generella ord och fraser. Man skriver inte bara "sommardäck" utan "sommardäck i Göteborg" eller liknande för att slippa en massa onödiga träffar.

Använd fraser med lokal anknytning

För att få bra placering i söktjänsterna måste vi använda just den frasen. Men om vi bara placerar den i texten i stället för ordet sommardäck kan resultatet bli ganska fult. Så här:

"Söker du efter sommardäck i Göteborg kan vi erbjuda ett stort urval. Vi för alla de ledande märkena av sommardäck i Göteborg. Vår personal står till tjänst med rådgivning och service. Vår verkstad för sommardäck i Göteborg står alltid beredd att hjälpa dig."

Frasen "sommardäck i Göteborg" går helt enkelt inte att använda rakt av. Man kan inte att bara ersätta ordet sommardäck med frasen "sommardäck i Göteborg". Men om nu kunderna söker efter just den frasen?

Dela upp frasen men behåll ordningen

Lösningen är att dela upp den och använda orden separat, men i samma ordning. Så här till exempel:

"Söker du efter sommardäck kan vi erbjuda ett stort urval. I Göteborg har vi butiker med alla de ledande märkena av sommardäck. Vår personal står till tjänst med råd. Är du i Göteborg är det bara att köra in i på någon av våra verkstäder och byta direkt."

Det är bättre men det finns ett problem. Om dina konkurrenter använder frasen som den är riskerar du att få sämre placering. Testa i Google med att söka på frasen utan citattecken. Då ser du direkt om de andra har delat upp den. I så fall kan du också göra det utan risk.

Separera orden med skiljetecken

Men om frasen verkar användas som den är, måste vi ta till ett annat knep. Vi kan separera frasen för ögat, men inte för söktjänsten. Dessa är nämnligen blinda för skiljetecken. Försök få in ett komma, en punkt eller ett kolon mellan orden. Punktlistor är också användbara. Så här:

"Söker du efter sommardäck? I Göteborg har vi butiker med ett stort urval och alla de ledande märkena. Vår personal står till tjänst med råd i allt som rör sommardäck. I Göteborg kan du enkelt köra in på någon av våra verkstäder och få dina nya sommardäck direkt."

Nu kommer orden i följd och i rätt ordning. För läsaren ser det dock ut som om orden är separerade på ett naturligt sätt. Genom att använda skiljetecken oftare får du dessutom kortare meningar vilket förbättrar rytmen och läsbarheten.

Bra läsbarhet och goda placeringar

Det finns ingen anledning att offra varken den lokala dimensionen eller läsbarheten. Om du använder någon av metoderna ovan ökar dina chanser till bra placering i söktjänsterna. Samtidigt känns texten naturlig vilket ökar utsikterna till att besökaren konverterar till kund eller vad du vill ska hända.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!