Sökoptimering
Missförstånd om sökoptimering
Det är ganska frustrerande att följa debatten om sökoptimering just nu. Det sägs att sökoptimering är hett och att företag som erbjuder dessa tjänster efterfrågas alltmer. Och att det gäller att välja rätt konsult. En som inte använder oetiska metoder.
Få tycks förstå vad sökoptimering är
Självklart ska man inte använda olämpliga metoder som länkfarmer, dolda sidor och cloaking och allt vad de kan heta. Det frustrerande är att så få, till och med bland de så kallat seriösa sökoptimeringsföretagen, tycks förstå vad sökoptimering går ut på.
Sökoptimering syftar inte bara till topplaceringar
Av deras marknadsföring verkar det som om sökoptimering enbart går ut på att få höga positioner i sökresultaten och därmed dra så mycket trafik som möjligt. Man talar om sökoptimering som om det bara handlar om söktjänsterna.
Sökoptimerad text ska konvertera i första hand
Man verkar glömma att sökoptimerad text fortfarande är, just det, text. Text som har till viktigaste uppgift att förmå läsaren/besökaren att göra något. Det gäller alltså att skriva för besökaren i första hand. Vad är det för poäng med en massa besökare om ingen gör det du vill?
Det går inte att sökoptimera efteråt
Det är helt enkelt en missuppfattning att det går att sökoptimera i efterhand. Det går inte att först bygga sin nätplats och sedan anlita en konsult som ska se till att man får topplaceringar i sökmotorerna. Det är som att kasta in jästen efter degen. För att det ska fungera måste man ta till tvivelaktiga metoder.
Sökoptimering är inte smarta metoder
Sökoptimering handlar inte om att göra kosmetiska åtgärder på en färdig nätplats. Det handlar inte om att mekaniskt analysera nyckelord och sedan stoppa in dessa på smarta ställen. Det handlar inte om att bevaka förändringar i söktjänsternas strategier och hänga med i deras byten av sökalgoritmer.
Sökoptimering är att intressera besökarna
Sökoptimering handlar om att skapa en nätplats som besökarna är intresserade av. Just så enkelt och så svårt är det.
Underlätta för besökare - och söktjänster
Sökoptimering går ut på att utforma innehåll och texter så att de underlättar för besökare - och sökmotorer - att förstå vad det hela handlar om. Ingen besökare, inte ens Google, ska behöva undra över vad du vill med din nätplats.
Att skriva sökoptimerat är att skriva för besökaren.
Då måste du:
- Veta vem du skriver för. Du måste känna dina besökare.
- Bestämma vad din text syftar till och ha ett tydligt fokus.
- Ha en klar disposition, som visar vad du vill åstadkomma.
- Veta hur du bäst kommunicerar ditt budskap.
- Välja de signalord som dina besökare, inte du, använder.
- Anpassa dessa signalord till ditt budskap.
- Använda dessa signalord när du skriver, inte efteråt.
- Skriva naturligt och flytande i samklang med ditt syfte.
Att skriva sökoptimerat är att inte skriva för söktjänsterna.
Gör aldrig något av följande:
- Skapa en plan enbart avsedd för att få höga placeringar.
- Skapa sidor enbart avsedda för sökrobotarna.
- Förlita dig på mekaniska mått som nyckelordstäthet.
- Mekaniskt byta ut alla allmänna nyckelord mot specifika.
- Stoppa in nyckelord överallt där det går. Det ser fånigt ut.
Sökoptimering är en process
Att sökoptimera är en process som börjar redan vid planeringen av din nätplats. Det är ingenting man gör som en särskild åtgärd. Skapa ditt innehåll, utforma din nätplats och skriv dina texter för dina besökare.
Söktjänstföretagen på din sida
Då behöver du inte anlita några sökoptimeringskonsulter som lockar med smarta metoder och garanterar topplaceringar utan insats från dig. Och du kan lita på att du har söktjänstföretagen på din sida. Då kommer topplaceringarna.
Seppo Salmivuori
Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!