<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

det man inte söker

Det är inte alltid vi vill ha det vi söker. Vårt sökbeteende är ofta mer komplicerat än att det går att beskriva med en enkel algoritm. Söktjänsterna vet det och försöker anpassa sig. Det har också betydelse för hur vi bör organisera våra nätplatser.

Sökning i nivåer

Varje sökfras som skrivs in i en söktjänst har två nivåer. Dels den ordagranna lydelsen, söktermerna, och dels det egentliga ärendet eller avsikten med sökningen. Det är alltför ofta enbart den första nivån som används när vi sedan optimerar våra landningssidor.

Enkel sökning

I enkla fall går det bra. Söker vi efter trädgårdsredskap är det ju bra om vi kommer till en sida som innehåller det ordet. Men om vårt egentliga problem är att gräsklipparen har gått sönder blir det lite mer komplicerat.

Billigt eller charmigt

Eller för att ta ett något övertydligt exempel. När vi planerar semestern och letar efter "billiga hotell" vill vi inte mötas av "Välkommen till vårt billiga hotell". Det är ju ett trevligt och charmigt ställe vi egentligen söker.

Ord med flera avsikter

Att det kan rymmas många olika avsikter i ett fåtal sökord upptäckte teknikföretaget Cisco när de ville ta reda på vad deras besökare hade för ärenden. De fann att vare sig man ville läsa instruktioner, leta efter support eller annat sökte man först på produktnamnet.

Samlad produktsida

De upptäckte att besökarna förväntade sig att varje enskild produkt hade en egen produktsida där de kunde finna allt som handlade om den. De sökte på produktnamnet för att komma till den sidan och väl där försöka hitta platsen för deras egentliga ärende.

Speglar organisationen

Men så är sällan företagens nätplatser organiserade. Det vanliga är att man har en produktsida för marknadsföring, en annan för att sälja, en sida för support och ytterligare en tekniksida långt inne någonstans där man finner instruktioner, felsökning och annat nyttigt. Företagens platser speglar alltför ofta organisationen mer än besökarnas behov.

Rak sökfras...

Ett annat exempel kommer från Microsoft där teamet bakom Excel märkte att många användare trasslade in sig i formatering av celler och ville veta hur man rensar cellformat. De sökte med termer som "ta bort format i celler" och liknande.

...med omvänd betydelse

Teamet gjorde då i ordning en sida som svarade på den frågan. Men missnöjet kvarstod. Det var först när de slopade den och i stället skickade besökarna till den sida där de riktiga instruktionerna för hur man formaterar celler fanns, som missnöjet försvann. Besökarnas ärende var egentligen ett annat än det de sökte på.

Byter fokus

För att återgå till exemplet med trädgårdsredskap. Om vårt problem är att drivremmen till gräsklipparen gått av börjar vi inte sökningen med "byte av drivrem på gräsklippare" utan vi skriver nog in gräsklipparens produktnamn och byter till "drivrem" när vi väl kommit dit.

Två nivåer av sökning

För att optimera våra nätplatser måste vi alltså identifiera de olika söknivåerna med sina olika uppsättningar ord. Först har vi de sökord man använder för att komma till oss och därefter de andra orden, de som leder vidare till det egentliga ärendet. Det är inte alltid våra besökare söker på det de letar efter.

Seppo Salmivuori

Kommentera gärna artikeln här nedan.