SEO-råd
Skriv för besökaren först
En av topparna i Google, chefen för spamavdelningen Matt Cutts, skriver några råd om sökoptimering i sin blogg. Artikeln har titeln: " SEO-råd: Skriv nyttiga artiklar som besökarna vill läsa". Den formuleringen säger egentligen allt.
Stela texter fulla med nyckelord
Det finns så många undermåliga artiklar i ämnet på nätet, skrivna av mer eller mindre seriösa SEO-konsulter. Resultatet har blivit nätplatser med amatörmässiga och föregivet sökoptimerade texter. Texter fulla av nyckelord och stela formuleringar med det enda avsikten att ge platsen en hög placering i sökresultaten.
Sökoptimeringens tre mål
Det är inte fel att försöka få en hög placering, men sökoptimering syftar inte bara till det. SEO har tre viktiga mål: att förse besökaren med nyttig information, ge bra placering och locka andra att länka till platsen och på det viset öka dess länkpopularitet.
Innehållet viktigast
Det viktigaste först. Varför alls skriva en text? Det självklara svaret på den frågan är att du måste ge dina besökare nyttig information och ett skäl att besöka din nätplats. Matt Cutts poängterar detta i sin artikel och ger två skäl till varför det är så viktigt.
Dåligt innehåll kan skada
Om besökaren inte finner att informationen ger något eller är till någon nytta tappar hon snabbt intresset och trycker på bakåtknappen och är borta för att aldrig mer återvända. En hög placering kanske ger något mer trafik, men vad är poängen med besökare som bara studsar? Det kan tvärtom skada ditt varumärke eftersom dessa förknippar det med något dåligt.
Bra innehåll ger gott rykte
Det andra skälet är att ett bra innehåll och välskrivna texter snart får ett välförtjänt rykte om sig på nätet. Andra kommer då att vilja använda sig av detta på sina nätplatser, publicera ditt material där och länka till dig. Ingen citerar eller länkar till en plats med dåligt innehåll eller slarviga texter.
Balans mellan läsbarhet och placering
När du väl har bestämt dig för vilket innehåll som bäst hjälper dina besökare år det dags att skriva texten. Det är en balansakt mellan läsarens behov av läsbarhet och flyt och sökoptimeringens krav. Offra aldrig läsbarhet för sökoptimering. Läsarens upplevelse av texten går alltid före hög placering.
Svårlästa texter förödande
Att bara stoppa in nyckelord i en text bara för att de ska finnas där straffar sig alltid. Texten blir stel och svårläst om den inte rent av blir löjeväckande, vilket är förödande för ditt rykte. Tyvärr är det inte ovanligt med den sortens texter på sökoptimerade platser.
Just det här tar Cutts upp i sin blogg och påpekar att det är viktigare att se till hur nyckelfraserna, och variationer av dem, används än till deras frekvens.
Tips till bra placering
Han har också ett tips till den som snabbt vill få upp en sida till en bra placering. Om man söker lösningen på ett problem och inte finner något bra i sökmotorerna har man träffat på en outnyttjad nisch. Skriv en artikel som löser det problemet och lägg den på nätplatsen och Google belönar dig snart med en bra placering.
Nyttighet och läsbarhet viktigast
De två viktigaste faktorerna i bra sökoptimering som Matt Cutts pekar på i sin artikel handlar om besökarens upplevelse och inte om sökmotorns krav. Se först till att dina besökare finner det värt att läsa ditt material. Och för det andra, studera din nisch, dvs lär känna dina besökare, och se till att ditt material vekligen tillför nyttig och användbar information, som de gärna kan bruka direkt.
Rätt prioritering
Detta är vad seriös sökoptimering handlar om. Besökaren först, sedan sökmotorn. Om du bara håller dig till den prioriteringen kommer du att få bra placeringar utan större krångel. Placeringar som ökar chansen att du får intresserade besökare.
Seppo Salmivuori
Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!