<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Första meningen avgörande

Det krävs två saker för att din nätplats ska få din besökare dit du vill. Dels att besökaren redan är intresserad vid ankomsten och dels att texten håller intresset vid liv och leder besökaren rätt. Men även en sådan besökare är otålig och söker hastigt med blicken efter något nyttigt. Det gäller att utnyttja de ställen där blicken stannar.

Otåliga besökare

Har du skrivit en bra titel, ditt skyltfönster i söktjänsterna, är chansen god att de redan är intresserade när de anländer. Har du även gjort grundarbetet bra och känner dina besökare, vet du också hur texten ska skrivas. Men det hjälper inte, även dessa besökare är otåliga.

Textens heta ställen

Eftersom vi vet att en läsare som bara skummar, dvs snabbt söker av sidan med blicken i jakt på något läsvärt, ändå stannar med blicken på vissa platser måste vi utnyttja dessa textens heta ställen. Ett sådant ställe är rubrikerna. Oftast är det dessa vi lägger ned mest jobb på att få bra. Men nästa steg är lika viktigt.

Lägg arbete på den första meningen

Att få till en bra rubrik som dels talar om vad stycket innehåller och dels lockar till läsning är nödvändigt. Men det som kommer efter är lika viktigt. Styckets första mening är också ett hett ställe, som man ofta läser även om man inte har för avsikt att läsa hela. Därför gäller det att lägga lika mycket arbete på den meningen som på rubriken.

Någon som minns Det Bästa? Säga vad man vill om den tidningen men de kan skriva intresseväckande inledande meningar. Ett par exempel: "Det hela var ett fruktansvärt exempel på aningslöshet" eller "När han kände med handen inne i lådan var det något som rörde sig." Ja, du förstår poängen.

Vem skriver du för?

Det är avgörande att du vet vem du skriver för. Det bestämmer hur du formulerar meningen. Det kan vara som en fråga eller ett påstående. Ibland kan en direkt uppmaning fungera utmärkt. Det beror på personlighetstypen hos läsarna och vad du vill uppnå.

Här följer några exempel på hur man kan skriva.

Om en bröllopsfotograf

FÖRE: Välkommen till vår hemsida. Letar du efter en bra bröllopsfotograf har du kommit rätt.

EFTER: Vi tar inte bilder, vi fångar dina stora stunder så att du kan njuta av dem resten av livet.

Om ett hotell

FÖRE: Välkommen till vårt prisvärda och hemtrevliga hotell med nära till stadens nöjen och alla affärer.

EFTER: Upplev det spännande i ...staden, du bor som hemma fast borta, till ett pris som gör att du får råd med allt det andra.

Om en nätbutik för solglasögon

FÖRE: I vår webbutik har vi sedan år 01 sålt exklusiva designade solglasögon till bra priser och till nöjda kunder.

EFTER: Hur kan du snabbt få till ett nytt och fräscht utseende, designat och fräckt, utan att betala ett överpris?

Om en nätbutik för lågprissmycken

FÖRE: Välkommen till Blingsmycken, här handlar du vackra smycken till bra priser.

EFTER: Vacker och romantisk. Förförisk och fräck. Eller tuff och kaxig? Här finner du den perfekta presenten till dig själv eller din partner till ett pris du har råd med.

Om en butik för representationsartiklar

FÖRE: Tack för att du handlar företagets representationsartiklar hos oss. Vi önskar dig en behaglig köpupplevelse i vår webbutik.

EFTER: Det är när du verkligen imponerar med en distinkt och karaktärsfull present, som du stärker relationerna med dina kunder och de minns ditt företag och i längden belönar dig med mer affärer.

I alla dessa exempel är den första meningen traditionell och lite platt och av en typ som man ser alltför ofta. I den andra har jag försökt vara lite mer engagerande och förhoppningen är att den ska väcka intresse och locka till vidare läsning.

Första meningen avgörande

Nöj dig inte med att skriva en bra rubrik. Ansträng dig lika mycket med fortsättningen. Den första meningen efter rubriken är den som avgör om läsaren fortsätter. Den kan vara skillnaden mellan ett tryck på bakåtknappen eller en lyckad affär.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!