<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Att behålla besökare

Nätplatsbesökarna är notoriskt otåliga. Tekniken, nätet och hela vår kultur uppmanar till otålighet. Får vi inte direkt vad vi vill söker vi vidare. Om inte besökaren ser det hon önskar klickar hon snabbt på något annat. Det gäller att veta vad besökarna verkligen vill.

Börjar med Google

Vi vet alla hur det går till. Vi söker efter något; en stuga för semestern, en ny bil, en skola för barnen, ett nytt... Vi skriver in några för oss viktiga nyckelord i Google och ser vad som kommer upp. Redan där börjar vi bli otåliga.

Ointressanta träffar

Smått irriterade, därför att det mesta ser ointressant ut, låter vi blicken svepa över sökresultatet. Det är mest meningslösa brottstycken av texter som Google försöker få något sammanhang i. Med blicken söker vi efter träffar som vi tror att det lönar sig att klicka på.

Bra rubrik för träffen

De företag som har förstått vad det handlar om använder relevanta signalord och intressanta formuleringar i sitt titel-märke, som ju visas som rubrik för träffen. Finner vi någon rubrik med just vår egen formulering klickar vi direkt på den.

Snabbt och intressant

När vi väl har klickat på en länk har vi två krav. Det ska gå snabbt. Ingen vill vänta på en långsam bild eller att en Flash-animation ska laddas bara för att upptäcka att platsen inte var intressant. Ser vi inte det vi söker direkt klickar vi oss tillbaka.

Tydliga signalord

Det första en besökare ser av din nätplats är avgörande. Det kan vara första sidan eller en särskild landningssida, om du har en kampanj, måste alltså enkelt och tydligt signalera de ord och fraser som dina besökare själva använder och känner igen.

Den långa svansen

Teorin om Den långa svansen säger att ett fåtal begrepp och signalord anses mycket viktiga av de flesta besökarna. Undersökningar visar att ungefär fem procent av begreppen anses viktiga av mer än tjugo procent av besökarna. Gör man ett diagram över resultatet ser det ut som ett stort huvud med en lång svans. Därav namnet på teorin.

Besökarna oberoende och överens

Det här betyder att besökarna är, oberoende av varandra, överens om vad som är viktigt. Det finns alltså ett fåtal signalord som de föredrar. Medan andra ord tilldrar sig ett mer förstrött intresse. Och de flesta av orden är oviktiga.

Vad innebär teorin om Den långa svansen för hur du bäst ska sköta din nätplats och därmed få mest tillbaka av din investering i den?

Om dina besökare direkt ser att din nätplats riktar sig till dem och deras viktigaste behov och önskemål har du uppnått det första målet: att förmå dem att stanna.

Strategi för framgång

Framgångsrika nätplatser, som vet vad besökarna vill ha ser till att visa det direkt. Så fort en besökare har anlänt ska det synas att det hon söker finns där. Det är det enda sättet att behålla intresset och förmå henne att stanna. Att visa att det är värt det.

Om din nätplats är snabb och om du använder dina besökares viktiga signalord på relevanta platser behåller du deras uppmärksamhet. Impulsen att trycka på tillbaka-knappen minskar och de börjar istället att leta efter relevanta länkar att klicka vidare på för att utföra det som de kom till din nätplats för att göra.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!