<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Lyssna på rätt personer

Försöker man göra alla till lags slutar det med att ingen blir nöjd. Det är en bitter erfarenhet många har gjort. I den vanliga världen märks det påtagligt när det går fel. På nätet kan ett företag leva länge i tron att allt är bra fast ingen är nöjd.

Många har åsikter

Det är många som har åsikter om hur en bra nätplats ska se ut och vad den ska innehålla. Webbteamets svåraste uppgift är nog att stå emot alla försök till påtryckningar och lösa tyckanden. Men vem ska man lyssna på och vem kan man lita på?

Viktig återkoppling

Återkoppling eller feedback, som det heter på nysvenska, är en bra sak, men man kan inte bara ta till sig allt man hör. Det gäller att veta vilken återkoppling som verkligen är viktig och vad som bara är allmänt tyckande.

Klagomål representativa?

Ta till exempel kunden som hör av sig med ett klagomål. Hur vet man om det är representativt? Om det är så att det motsvarar majoritetens önskemål, kan det kan vara värt att fundera på rådet. Men om kunden är ensam om synpunkten kanske en ändring enligt den skulle innebära en katastrof för platsen.

Ledningen vet inte hur nätet fungerar

Kunden är kung heter det. Men det gäller att välja rätt kung i så fall. Andra personer med stort inflytande är företagsledningen. Av någon anledning verkar dessa personer ännu inte vara de som är bäst insatta i hur nätet fungerar och hur en bra nätplats ser ut.

Lyssnat på fel konsult

Därför uppstår ofta den situationen, jag vet för jag har själv varit i den, att någon i ledningen har talat med en konsult i marknadsföring. Konsulten har berättat hur det borde vara, och nu har ledningen synpunkter. Hur ska en stackars webbredaktör göra?

Nätet inte för marknadsföring

Det finns fortfarande många konsulter i marknadsföring, som tror att nätet bara är ett nytt medium med nya möjligheter för häftig design och fräcka funktioner. Man pratar om flashfilmer, communities, viral marknadsföring, Web 2.0 och annat häftigt.

Webbteamet låg status

Om ledningen har lyssnat på en sådan konsult får webbteamet en svår situation att hantera. Och har webbteamet en låg plats i den interna hierarkin, vilket inte är ovanligt, blir det nästan omöjligt att stå emot. Därför ser många nätplatser ut därefter.

Viktig uppgift för webbteamet

Dessa företag har ofta snygga platser fulla av fräcka funktioner men alldeles oanvändbara för de viktigaste besökarna. Men ledningen lever lyckligt ovetande. Och de som vet, webbteamet, har ingen talan. Dessa webbteam har en tuff, men helt nödvändig, uppgift i att upplysa ledningen om hur det förhåller sig.

Fel beröm

Lika illa som det är att lyssna på fel klagomål är det att lyssna på fel smicker. Om alla i din omgivning säger att din nätplats är snygg och helt rätt. Hur vet du att det är så? Hur representativ är din omgivning för dina besökare?

Ingen ifrågasätter beröm

Det är lätt att ta till sig beröm. Det gör det desto svårare att bedöma värdet av det. Det är nog det vanligaste felet som görs när det gäller nätplatser. Man lyssnar på fel beröm. Reklambyråer och webbyråer lyssnar på beställaren. Om denne är nöjd är det bara att skicka fakturan. Så varför ifrågasätta kundens omdöme?

Falsk säkerhet

Webbteam lyssnar på ledning och medarbetare. Det är ju trevligt att höra beröm på kafferasten eller i korridoren. Så varför uttrycka tvivel på kollegornas webbkompetens? Lugnare då att slå sig till ro och leva i tron att allt är bra.

Svår sanning

Det är en hårdsmält sanning som var och en som har ansvaret för en nätplats måste inse: Det spelar ingen som helst roll vad chefen tycker. Det spelar ingen roll vad bästa kompisen tycker. Det spelar ingen roll vad kollegorna tycker.

Vanligaste besökarnas åsikter viktigast

Chefen kommer aldrig att köpa något. Bästa kompisen kommer aldrig att köpa något och kollegorna kommer aldrig att köpa något på din nätplats. Det enda som betyder något är de vanligaste besökarnas och kundernas åsikt. Ta reda på vad de vill och vad de tycker.

Endast det väsentliga

Det finns bara ett fåtal saker som dina besökare helst vill se och heslt vill göra på din nätplats. Sedan finns det hur många önskemål som helst om allt möjligt annat som bör finnas med. Ditt jobb är att sålla fram det viktiga, det som dina besökare vill ha.

Klarar du det har du en framgångsrik nätplats. Så enkelt är det.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!