<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

texten är inte målet - utan vägen

Att skriva för nätet är något annat än att skriva för traditionella media. På nätet gäller helt andra regler. Tro inte annat. Innehållet på en nätplats är dess texter. Men ingen kommer dit för att läsa. Det är verkligheten.

Innehållet är inte marknadsföring

Detta är en alltför vanlig situation på nätet: Du kommer till en plats dit du har ett ärende. Du söker en tjänst, en produkt eller vill ta reda på något. Och du möts av ett innehåll som dryper av marknadsföring. Texter som pekar i alla riktningar utom din.

Självuppfyllda nätplatsägare

Det gäller alla typer av nätplatser. Inte bara kommersiella utan även offentliga och ideella. Alla har det gemensamt att deras ägare och innehavare är så uppfyllda av det egna budskapets förträfflighet, att de inte se besökarnas behov. De är fullt upptagna med att presentera alla sina guldkorn.

Exempel

Antag att du söker efter ett företag som kan städa ditt hus. Du kommer till en plats med en snygg fotomodell, som poserar med lite utrustning och förklarar att du har kommit rätt och att dom kan städa ditt hus så att du får tid över till annat. Ok, det var ungefär det du ville. Men priset? "Nja, fyll i vår intresseanmälan här nedan så återkommer vi med ett förslag".

Exempel två

Eller du är orolig för att ditt barn har någon sjukdom och går till en sjukvårdsplats för att få hjälp. Du möts av en strikt upplagd nätplats med uttalanden av typen: barnens hälsa är det viktigaste för oss. Plus artiklar om sjukdomar, symptom och behandlingar.

Ingen plats för akademiska texter

Om man frågar en informatör om vad besökarna vill göra där, får man förmodligen till svar att "våra besökare vill ha information och läsa om sjukdomar och deras behandlingar". Nej, de vill veta om deras barn har en viss sjukdom och var de kan få hjälp. En nätplats är inte en plats för uppsatser. Nätet är den plats där vi sköter en del av våra liv.

Ta reda på vad besökarna vill

Att skriva för nätet handlar inte om att skriva en text och hoppas att besökarna ska hitta den och läsa. Man börjar med att ta reda på vad besökarna söker efter och vad de vill. Sedan utgår man från det och skriver texter som hjälper dem vidare på vägen dit de ska.

Ingen behållare

Betrakta inte nätplatsen som en behållare för ditt innehåll. Se det som ett verktyg för dina besökare att uppnå sina mål. Platsens värde ligger inte i dess innehåll utan hur den lotsar dina besökare dit de vill. Nätplatsens viktigaste element är dess länkar. Nätet är länkar. Utnyttja det.

Texten är vägen

Innehållet är inte värdet. Innehållet är vägen till värdet. Det är den stora skillnaden mellan en traditionell text och en text på nätet. Den traditionella texten är slutmålet. Nättexten är vägen till målet.

Samarbete

Nätet är länkar och länkar är samarbete. Det ligger stora värden och väntar för den som kan använda det samarbetet rätt. Potentialen är enorm därför att vi alla numera använder nätet för att sköta våra ärenden. Vi är alla beroende. Utan nätet skulle samhället stanna.

Förmedlat värde

Vårt värde som nätskribenter ligger i att vi kan visa våra besökare rätt. Vi värderas efter förtjänst om vi lyckas finna samarbetsformer, som ger oss betalt efter det värde vi förmedlar med våra texter.

Seppo Salmivuori

Kommentera gärna artikeln här nedan.