<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Sökning i sociala media

Det var oundvikligt. Hela nätets natur pekar i den riktningen. Det syns inte än, men det rör sig under ytan. Och när det väl dyker upp kommer det att förändra den digitala marknadsföringen i grunden. Social sökning.

Flera nätverk

Det hela bygger på att allt fler numera ingår i olika nätverk av sociala forum. Vi har Facebook-konton, som länkar till andras konton. Vi följer varandra på Twitter och vi länkar till andras bloggar från vår egen. Allt detta ger stora nätverk av bekanta och bekantas bekanta och så vidare.

Google kartlägger

Detta vet naturligtvis Google och kartlägger det för fullt. Om det kan man tycka olika, men nu är det så. Google erbjuder en viss möjlighet till kontroll och transparens genom profilen. Med den kan man nödtorftigt se vad som sker med ens uppgifter och styra vilka som får tillgång till dem.

Profilen ger tillgång

Det är också profilen som ger tillgång till de sociala sökresultaten. Google presenterar metoden i sin blogg. Så här kan det gå till:

Sociala träffar

Antag att du vill resa till en stad, säg New York, och vill veta vad man kan göra där. Om man söker på namnet får man en massa traditionella träffar från turistbyråer, reseföretag och kanske några bra hotell. Men de sociala träffarna ger mer.

Google letar i nätverken

Antag nu att du har några i ditt sociala nätverk som har varit i New York och på olika sätt skrivit om det i bloggar eller på Facebook eller något liknande. Då hittar Google dessa inlägg och lyfter fram dem till resultatsidan för sökträffarna.

Bekantas åsikter

Och eftersom vi värderar bekantas åsikter mycket högre än vilket reseföretags som helst, kommer självklart dessa träffar att vara de intressantaste. Det är profilen som är nyckeln. Den berättar för Google i vilka nätverk det kan finnas relevanta träffar.

Bättre köpbeslut

Ett annat exempel. Om man vill köpa den senaste mobilen och söker på den kan man se vilka andra i ens nätverk, som har skrivit om den. Och återigen; vi litar mer på varandra än på företagens reklam. Så det finns knappast något bättre underlag för ett köpbeslut än dessa sociala sökresultat.

Sökresultat ses som rekommendationer

Och för att ta upp det ännu ett steg. Om man vill göra affärer med ett annat företag är det enkelt att snabbt se vad andra, som också har gjort affärer med det företaget skriver. Sökresultaten ses ju redan nu som en sorts rekommendationer. På det här viset blir den effekten ännu mer markerad.

Ny syn på nätmarknadsföring

Allt detta får naturligtvis en enorm inverkan på hur vi ser på nätmarknadsföring. Ta till exempel AdWordsannonser. Om ett företag annonserar på Google om en varas förträfflighet och vi samtidigt, på samma sida, finner en träff i vårt sociala nätverk, som säger motsatsen. Vem litar vi på?

SEO får ny konkurrens

Alla som sysslar med sökoptimering, SEO, kommer i fortsättningen inte bara att få konkurrera med andra liknade platser. Man kommer även att möta konkurrens från den sökandes hela sociala nätverk. Det ändrar förutsättningarna rejält.

Vem länkar

Länkstrategierna behöver också ändras. Med social konkurrens blir det viktigare vem man länkar till och vem som länkar tillbaka, än vad de olika länkarna faktiskt går till. Marknadsföring kommer mer att handla om att vårda sina kontaktnätverk än något annat.

Ännu på försök

Än så länge är det på försöksstadiet och man måste aktivt anmäla sig till det genom sin profil. Dessutom måste man i profilen länka till alla ens nätverk för att Google ska ta hänsyn till dem. Har man många sammanhang kan det bli mycket arbete.

Kundens makt ökar

När allt det här blir etablerat, och det blir det, får vi tänka om våra strategier för marknadsföring på nätet på nytt. Effekterna kommer att bli stora och makten över marknaden kommer än mer att glida över till konsumenterna och oss alla.

Se över din profil

Så det är lika bra att börja öva. En bra början är att putsa på sin profil. För om man tänker efter kanske det finns saker därute som man inte vill ska dyka upp i någon bekants sökresultat. Vi är inte där än, men det är lika bra att vara förberedd.

Nya möjligheter

Social sökoptimering kommer att bli ett nytt begrepp att lära sig. Och då handlar det inte om att leta nyckelord utan om något mycket mer grundläggande. Det kommer att handla om nätverk och att skapa förtroende i dessa. Det kan öppna för nya, ännu oanade möjligheter.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!