<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Underskatta inte besökarna

Marknadsföring på nätet handlar inte om att locka kunder med intressanta eller förföriska budskap. Det handlar inte om att komma på knepiga kampanjer för att väcka begär eller dolda behov. Det handlar om en revolution i synen på vad en kund är.

Underskatta inte besökarnas intelligens

En radiojournalist som jag träffade för länge sedan uttryckte något viktigt om hur man behandlar lyssnarna: "Överskatta inte lyssnarens kunskaper, men underskatta aldrig hennes intelligens." Detta gäller i lika hög grad på nätet.

Besökarna vill veta

Våra besökare är mogna, intelligenta och fattar egna beslut, men de vet inte samma saker som du och jag. Det är därför de kommer. De vill få reda på något, de vill uträtta något, de har ett behov av något och om vi inte kan möta dem har vi förlorat.

Kunden har makten

På nätet är det kunderna som har makten. De företag som fortfarande tror att marknaden består av en anonym massa av människor, som på något sätt ska bearbetas, lever farligt. Alla vi som dagligen använder nätet som ett redskap är grundligt trötta på företag vars nätplatser ser på oss som om vi vore idioter.

Företag ofta företagscentriska

Det handlar om perspektiv. Egocentriska företag ser kunderna inifrån och ut. Då blir marknadsföringen och nätplatsen därefter. Kunderna blir några som ska lockas med allsköns budskap och sedan ledas till rätt fålla för att där öppna plånboken. Dessa företags nätplatser ser ut som deras broschyrer.

Exemplet Saab

Ett exempel. För en tid sedan skulle jag byta bil. På den gamla tiden fanns det bara ett sätt att välja rätt. Det var att åka runt till så många bilhandlare man orkade med och se vad som fanns. Men nu finns nätet, vilket underlättar det hela betydligt. Eller borde.

Internationell vapenhandel

Jag började med ett av mina favoritmärken och skrev in adressen: www.saab.se för att läsa mer. Utan att det var meningen att jag skulle märka det blev jag omdirigerad till ett helt annat ställe. Något som mer liknar en broschyr på engelska för investerare i internationell vapenhandel. Med bild på stridsflygplan och porträtt på CEO och allt.

Två bolag

Efter en stunds flackande med blicken fann jag en liten bild på en bil med texten "Visit Saab Automobile". Där kanske det finns bilar tänkte jag och klickade. Nu kom den sida som borde ha kommit först. En sida som visar att Saab är två bolag, ett för flygplan och ett för bilar. Uppenbarligen anser företaget att alla först måste se vapenbroschyren innan de får välja. Här börjar jag härskna till.

Påtvingat språkval

Nåväl, jag klickar på bilarna och hamnar på ännu en sida där jag måste välja, språk den här gången. Att jag skrev ".se" i min första adress spelar ingen roll. Man vill kanske visa för alla att Saab minsann är en världskoncern med nätplatser på alla möjliga språk. Efter en stund finner jag ordet "sweden" och klickar på det.

Tre klick för en - broschyr

Från att ha skrivit in adressen manuellt har det tagit mig tre klick att nå fram till rätt ställe som är - en broschyr. Den enda skillnaden mot en som jag kunde ha hämtat hos bilhandlaren är att den här har rörliga menyer och att det går att färglägga och plocka med bilderna.

Läsare vill läsa om fakta

Ja, jag vet att bilar väljer de flesta med hjärtat. Vi är många som av oklara skäl tycker om ett speciellt märke. Men det betyder inte att vi inte vill läsa hårda fakta om de bilar vi funderar på. Vi kommer till nätplatsen för att jämföra egenskaper, läsa om säkerhet och miljö, se vilka alternativa lösningar som erbjuds osv., inte för att bläddra i ännu en broschyr.

Besökare vill inte bli förförda

Inget fel med broschyrer, de har en uppgift, men på nätet hör de inte hemma. En broschyr ska locka oss att plocka upp den och bläddra i den. På nätet behöver vi inte lockas att plocka upp något. Det har vi redan gjort. Vi kommer till nätplatsen för att vi vill veta mer, inte för att övertygas och förföras.

Besökarna skeptiska och otåliga

Många marknadsförare har fortfarande förtvivlat svårt för att släppa tron att de har initiativet och att det är de som ska leda oss rätt. Så är det inte. Det är vi besökare och kunder som har makten. Vi väljer platser att besöka, vad vi vill ha och hur vi vill bli bemötta. Vi är skeptiska, otåliga, känsliga för allt som verkar reklam och vi har väldigt nära till bakåtknappen.

Se kunden som en partner

De företag som har vänt på perspektivet och ser kunderna som fullvärdiga samtalspartner kommer att överleva på nätet. I ett samtal kan man inte betrakta den andra som en idiot. Man måste vara ärlig. Det är så det fungerar. Den sanning om dina produkter eller tjänster, som du inte berättar, kommer någon annan att berätta på någon annan plats.

Nätmarknadsföring är att stå till tjänst

Internetmarknadsföring handlar inte om att finna tillräckligt många idioter att fösa in i fållan. Nätmarknadsföring handlar om att stå till tjänst. Det handlar om att hjälpa till och att underlätta för besökarna att få gjort det de vill göra. Framförallt handlar det om att se besökare och kunder som jämbördiga parter.

Det är hög tid att börja inse dessa enkla fakta nu.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!