<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Två exempel

Menyernas utformning är en avgörande faktor för nätplatsens framgång. Deras enda uppgift är att visa besökaren rätt. Menyn är inte platsen att profilera företaget på. Där gäller det snarare att vara praktisk och enkel.

Speglar företaget

Menyns innehåll och utseende speglar hur företaget ser på sina besökare. Vill man hjälpa dem att uträtta sina ärenden eller vill man trycka ut sitt budskap? Valet av termer, placering och utseende avslöjar obarmhärtigt vilket som gäller.

Viktiga mikrotexter

Näst efter texten till title-märket är nog termerna i menyn nätplatsens viktigaste. Dessutom har de ett intimt samband. Varje menyval bör ju gå en sida med egen title, som reflekterar just det valet.

Samtidigt är det nog tyvärr dessa mikrotexter som får minst uppmärksamhet av webbteamen. Utseende och placering brukar ge upphov till hetare diskussioner.

Ingen vill gissa

Det är känsliga ord som ska väljas. Illa valda tvingar de besökaren att gissa vad som finns bakom. Och är det något som irriterar oss besökare är det osäkerhet. Barn och nybörjare kanske klickar av nyfikenhet. Inte vi andra.

Undvik interna ord

Det är alltför lätt att bara ta termerna från företagets interna informationsarkitektur. Där finns ju redan en färdig indelning. Och risken för kritik från kollegorna är minimal. Men besökarna är ju inte insatta och alltså förmodligen inte lika imponerade.

Exemplet hotellbokning

Låt oss ta hotellbokning som exempel. Det är ju ett vanligt ärende många har på nätet. Om jag vill boka ett rum är det några viktiga saker jag vill veta. Var ligger hotellet? Hur ser rummen ut? Vilken standard kan jag välja? Vad kostar det? Och när jag har bestämt mig vill jag kunna boka enkelt och snabbt.

Best Western

Vi tittar på hur två stora hotellkedjor har löst detta och börjar med Best Western. Kedjan har ett stort utbud och ett uppenbart behov av att visa upp detta. Den svenska platsen är överlastad med val och erbjudanden.

Två huvudmenyer

Två huvudmenyer ar ingen bra idé. Det ser förvirrande ut med två identiska menyval med texten "Boka hotell", där den ena går till den svenska bokningen och den andra till den internationella. Tankearbetet har de lämnat över till besökaren.

Boka hotell eller rum

Texten "Boka hotell" är värd att fundera över. Är vi inte mer intresserade av att boka ett rum? Nu kommer den texten i bokningsformuläret med det överflödiga tillägget "hos oss". Var annars tänker man. Vi slipper i alla fall ordet Välkommen.

Förvirrande fönsteröppning

När man väl har valt ett hotell blir det något bättre. Hela sidan ägnas åt detta hotell. Men systemet med två huvudmenyer ligger kvar med förvirrande effekt. Nu finns det två olika menyval till startsidan, "Välkommen" och "Hem", för det valda hotellet, men inget val för att komma tillbaka till den svenska huvudsidan därför att man den har öppnats i ett eget fönster.

Scandic Hotel

Scandic har man tänkt till lite mer och nöjer sig med en huvudmeny. I övrigt ser sidan likadan ut med bokningsformuläret uppe till vänster och resten av sidan fylld med erbjudanden. Likt Best Western har man inte kunnat motstå frestelsen att lägga in en flashanimering för att trycka in så många budskap som möjligt.

Enkel huvudmeny

Annars är huvudmenyn enkel och har få val. Man har gått besökaren ett steg längre till mötes genom att använda "Hitta hotell" istället för "Boka hotell". Det gäller ju att finna innan man bokar. Sökformuläret verkar bra och ger hotellförslag efter ort.

Onödigt felmeddelande

Dock kunde man önska att man slapp att få ett ilsket felmeddelande om man råkar skriva en ort som inte har något Scandichotell. Det är ju inte lätt för besökaren att veta var hotellen ligger. Där återstår en del arbete för webbteamet.

Missuppfattad bokningsprocess

Det tycks som om bägge kedjorna har missuppfattat processen bakom en bokning. De flesta av oss vill förmodligen först finna ett ett par alternativ på den ort dit vi ska resa. Sedan vill vi läsa om hotellen och jämföra och se på rummen. Bokningen kommer sist. Varken Scandic eller Best Western tar hänsyn till detta.

Svårt att se rummen

Ingen av kedjorna har menyvalet "Se våra rum" eller något liknande. Scandic tvingar dessutom besökaren att påbörja bokningsprocessen för att visa rummen. Och då sker det med en dold länk, som man måste gissa sig till. Återigen har man överlåtit jobbet till besökaren.

Meny med två val

Tänk om man hade vågat vara rakt på sak och ha en enkel huvudmeny med två val: "privatresa" och "affärsresa" och låtit respektive val leda till sidor enbart ägnade åt dessa. Och sedan verkligen tänka igenom bokningsprocesserna, som förmodligen ser helt olika ut.

Erbjudande på rätt plats

Erbjudanden och annat kan komma senare och på rätt ställe. Familjen på veckoslutsresa är inte intresserade av bonuspoäng och den som reser i tjänsten är väl måttligt road av eventuella sommarland.

Höga krav på webbteamet

Det är svårt att få till en bra meny. Det är många intressen och önskemål inblandade och en del svåra val. De ansvariga för platsen måste vara tuffa och stå emot massor av krav. Dessutom måste man våga kräva att organisationen gör det arbete, som behövs för att besökarna ska få en så enkel resa som möjligt på platsen.

Stjäl inte besökarens tid

För det är ju så att den tid man sparar på företaget stjäl man från besökarna. Och alla är inte lika villiga att ställa upp med sin egen tid. Det finns andra platser att gå till.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!