<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Rubrikerna fångar läsare

Rubrikerna är de krokar med vilka du fångar dina läsare. Det är rubrikerna som gör jobbet när en besökare stannar och läser din text. Många besökare är i sig inget självändamål. De viktiga besökarna är de som stannar och gör det du vill. Det är dina rubriker som avgör om de stannar.

Textens heta ställen

Det finns några texter som är viktigare än mycket annat du skriver på din nätplats. Titeln är viktig för att locka rätt besökare. Länktexterna håller intresset vid liv och för läsaren framåt mot det önskade målet. Men av alla de heta ställen som läsarens blick fastnar på är rubrikerna de hetaste.

Besökaren vet vad hon vill

Det beror på att vi alla är otåliga när vi besöker en nätplats. Besökaren har ett ärende, hon vill något. Det är inte, som alltför många fortfarande tycks tro, att en nätplats är ett skyltfönster som ska locka den förbipasserande att stanna. Hon vet vad hon vill.

Irriterad och otålig

Det troligaste är att hon kommer från en söktjänst. Då har hon förmodligen redan tittat på några andra platser med liknande innehåll som din. Och med tanke på hur de flesta nätplatser ser ut är vår besökare redan irriterad. Och otålig.

Berätta inte var hon är - det vet hon

Möts hon då av en intetsägande rubrik av typen "Välkommen till vår hemsida för ...", är risken överhängande att hon klickar på bakåtknappen. En sådan rubrik är inte bara dålig och överflödig. Den är nästan kränkande. Besökaren vet mycket väl var hon är. Det är ju därför hon har kommit.

Bakåtknappen är enligt Nielsen Group den absolut mest tryckta knappen på internet.

Skummar snabbt igenom sidan

Om vår besökare väl har godkänt vår huvudrubrik och stannar, ska vi inte vänta oss att hon börjar läsa texten direkt. Nästa steg är att hon, i sin iver och otålighet att se om just den här platsen har det hon söker, snabbt skummar över sidan med blicken. Hon läser rubrikerna för att se om det finns något intressant.

Råd för säljande rubriker

Hur vet man om en rubrik säljer? Det tråkiga svaret är att det vet man inte i förväg. Liksom allt annat på nätplatsen måste rubrikerna testas i olika varianter för att vi ska veta vilka som fungerar. Men det finns ändå vissa saker att tänka på för att ha någonstans att börja. Här följer några råd till säljande rubriker.

Rubrikerna ska berätta historien

Låt rubrikerna berätta hela historien. Se till att dina rubriker kan läsas enbart som de är och ändå ge läsaren en god uppfattning om vad hela texten handlar om. Ett knep är att skriva rubrikerna först och försöka få in det hela i koncentrat. Då har den som snabbt skummar igenom sidan ändå fått del av ditt budskap.

Var anslående

Rubrikens uppgift är att fånga blicken. Då är det mesta tillåtet, även rena språkfel går an bara de är intressanta.

Använd signalord

Om du känner dina besökare bör du ha en god uppfattning om vilka ord de använder för att beskriva dina tjänster. Använd deras egna signalord. Då ökar chansen att de tycker att det är värt att stanna.

Tala aldrig om er själva

Besökarna är inte intresserade av er. Försök i stället få in ett direkt tilltal med ett "du". Skriv inte: "Vi firar vårt tioårsjubileum med att ge dig 50% rabatt". Skriv hellre: "Du får 50% rabatt; det är tioårsjubileum".

Skryt inte

Det finns inte mycket som är så avtändande som självskryt även om det är inlindat i förment neutrala formuleringar som marknadsledande, spetsteknik och liknande meningslösheter. Ingen bryr sig.

Rubriken är ingen mening

Den behöver inte ha flyt så som löpande text måste. Tvärtom är det rubrikens uppgift att bromsa blicken. Det åstadkommer du genom att ta bort de redundanta, onödiga, orden. "Du får en blomstrande trädgård om du följer våra råd" är en mening. "Blomstrande trädgård med våra råd" är en rubrik.

Försök inte vara smart

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, lyder en gammal sanning. Rubriken måste vara klar. Läsaren ska inte behöva gissa vad den handlar om. Däremot är det plats för kreativitet. Alliteration, bokstavsrim, brukar fungera: "Barnens bästa böcker"

Koncentrera rubriken

Den får vara högst åtta ord lång. Tänk på läsaren som skummar sidan. Rubriken ska gå att fånga i en enda blick. Och om den ska vara anslående kan den inte vara för lång.

Låt texten hålla vad rubriken lovar

Rubriken måste alltså vara korrekt. Om läsaren finner något annat i den efterföljande texten har du snart förlorat allt förtroende.

Bra rubriker är ett hantverk

Att skriva bra rubriker är inte en konst där det gäller att vara kreativ. Det är ett hantverk som bygger på erfarenhet och kunskap. Vissa rubriker fångar uppmärksamhet, andra gör det inte. Det enda sättet att få reda på vilket är att testa.

Testa, testa och testa

Det spelar ingen roll hur bra skribent du är. Du kan inte veta om dina rubriker och texter säljer om du inte testar. Nätet är en kanal för marknadsföring, som ger oss en verklig insikt i vad vi gör och hur våra åtgärder fungerar. Nu slipper vi gissa och lita på en osäker intuition. Det är bara att testa.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!