<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Användbarhet måste gå före design

Har du också sett att allt fler väletablerade nätplatser börjat använda grå text på grå botten? Dessutom i liten storlek som inte går att förstora. Det här är en tillbakagång. Ett tag trodde jag att förnuftet hade börjat råda. Men det var fel.

Andra lagar för form på nätet

Det sägs ofta att bra formgivning talar för sig själv. Vi behöver ingen etikett på ett dricksglas för att förstå dess funktion. Det sägs också att om en form behöver förklaras med ord är det fel på formen. Det här gäller inte på nätet.

På nätet gäller andra lagar för formgivning. Det är därför som webbdesign så ofta blir fel. Formgivningen utgår från det tryckta mediet och använder regler därifrån. Men en nätplats är ingen broschyr. Det kan inte sägas nog ofta.

Vackert inte alltid bra

Det vackra är inte alltid det användbara. Jag befinner mig mycket utomhus i skog och mark. Och jag tillhör dem som tycker att ett skogsbryn i novemberdis är bland det vackraste man kan se. Men jag skulle inte vilja vara där längre än nödvändigt. Den vackra naturen är inte någon trevlig plats att leva i.

Etablerade nyhetsbrev frossar i design

Den här tendensen till överformgivning syns tydligt i de nyhetsbrev man skickar ut. Där har tydligen marknadsavdelningen fått fria händer att frossa i design. Jag får nyhetsbrev från stora och etablerade företag som SAS, SAAB och G-P. Det är intressant läsning.

Bild före funktion

Det intressanta är att nyhetsbreven är oläsliga. Alla har gått i den vanliga fällan att utgå från bilden i sin formgivning. Värst är G-P som använder enfärgade bilder i olika konstiga färgskalor och lägger in texten i bilderna. Effekten blir att man inte läser.

Elegant och oläsligt

SAAB är elegantare och modernare. Stora bilder och liten grå text på grå bakgrund. Mycket snyggt och svårläst. Att innehållet sedan ligger på ordinär broschyrnivå gör inte det hela mer läsvärt. SAS använder fotomodeller, som sträcker upp armarna i luften i någon sorts anonym glädje, som väl är tänkt att förmedlas till läsaren.

Något snyggt som vanligt

Det fungerar inte. Det är märkligt att så mycket pengar som dessa nyhetsbrev måste kosta ger så lite tillbaka. Förklaringen kan bara vara att dessa stora företag använder sina vanliga reklambyråer som i sin tur gör som vanligt. Något snyggt.

Dåliga vanor sprider sig

Det tråkiga med detta är att det sprider sig. Mindre företag som är osäkra på hur en nätplats ska se ut tittar på de stora och gör likadant. Därför har vi alla dessa platser med liten och svårläst text och kanske inte fullt så elegant design. Alla har ju inte råd med de dyraste byråerna. Det är bortkastade pengar.

De bästa är ofta fula

Låt oss vända på det hela. På nätet räknas bara en sak, nytta. Det spelar ingen roll hur platsen ser ut, bara den är användbar för besökaren. De bästa nätplatserna är ofta de fulaste. Att vi tycker det beror på att vi är ovana att se funktion framför form.

Nytta går före design

Jämför med framgångsrika nätplatser som YouTube, InkClub, Google, RyanAir och så vidare. Ingen av dessa kommer någonsin att vinna pris för bästa design. Men deras ägare har gjort den enkla insikten att besökarens nytta är det enda som räknas. De har förstått att användbarhet är viktigare än snygg design.

Utmaningen är användbar elegans

Grå text på grå botten är snyggt, det måste jag medge. Sidan blir elegantare och visuellt behaglig att titta på. Men det är en genväg. Den stora utmaningen för en formgivare är att få till en snygg sida utan avkall på läsbarheten. Svart text är enklare att läsa. Kan man dessutom förstora texten är det ännu bättre. Formen måste klara det.

Nytta går före form

Ingen kommer till din nätplats för att njuta av dess eleganta form. Varje besökare har ett syfte, ett ärende. Om platsen inte underlättar för besökaren att utföra sitt ärende hjälper ingen aldrig så snygg formgivning. Besöket är bortkastat och besökaren lär inte återkomma.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!