<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

Beskrivningen presenterar sidan

Det är längesedan nu som söktjänsterna slutade ta hänsyn till metataggen "description" för sin rankning av en plats. Men det betyder inte att den är betydelselös. En bra beskrivning till varje sida kan ge stora fördelar i konkurrensen.

Sökoptimering mer än SEO

Sökoptimering är mycket mer än bara sökoptimering. Det handlar inte bara om hur högt du kommer i sökresultaten. Det är minst lika viktigt hur din sida presenteras. Till det kommer nu även sociala media som Facebook, Google+ och LinkedIn med flera.

Metataggar

Först lite grunder. Metataggar är de små HTML-kodbitar som används för att beskriva den aktuella sidan. Metataggarna läggs i huvudet i koden. Det korrekta utseendet är: meta name="description" content="beskrivning".

CMS-knapp för metadata

Om du inte kodar själv utan använder ett publiceringsverktyg kan du leta efter en knapp för "Beskrivning", "Meta data", "SEO", "Sökoptimering" eller något i den stilen.

Titta i koden

Om du vill se hur det ser ut kan du högerklicka på valfri sida och välja alternativet "visa källa" eller "view source". Leta i huvudet, i början på koden.

Viktiga skäl att bry sig trots allt

Men om nu ingen sökmotor bryr sig om beskrivningen, inte ens om den innehåller viktiga nyckelord, för att avgöra placering i sökresultaten, varför ska vi göra det? Det finns trots det fortfarande ett par viktiga skäl till det.

Länkbeskrivning i sökresultaten

Dels används de ofta (inte alltid) som en kort beskrivning som följer med den länk, som visas på sökresultatsidan. Detta gäller även de utökade länkar till undersidor, som Google ibland visar när de visar resultat för en plats.

Länkbeskrivning i Facebook

Dels används de av sociala media, som Facebook och Google+, tillsammans med de länkar, som användarna delar med sig av till andra. Det vore oklokt att inte åtminstone försöka påverka hur dessa texter ser ut.

Hämtas från flera ställen

Om vi börjar med texterna som illustrerar länkarna i sökresultaten. För att få dessa så relevanta som möjligt letar Google på flera ställen. Det kan vara en mening ur eller hela beskrivningen. Det kan också hämtas direkt ur innehållet eller vara en kombination.

Sökordsberoende

Det beror helt på det aktuella sökordet. Om det finns en bra mening i beskrivningen med det aktuella ordet ökar chansen att den hamnar på sökresultatsidan. Detta gäller särskilt om beskrivningen är unik och mycket relevant för den sidan. Och inte är längre än 25 ord.

Olika text för olika sökord

För att se hur det kan se ut kan du gå till ditt analysprogram och hämta några vanliga fraser, som besökare har använt för att komma till din plats, och se hur olika det blir för varje sökfras. Att bara söka på titeln eller adressen kan ge en helt felaktig bild av hur din plats ser ut i sökresultaten

Egen unik beskrivning

Om du tycker att det är viktigt hur du presenteras av Google är alltså den enda hållbara taktiken att skriva en så relevant och bra beskrivning som möjligt. Det är också viktigt att varje sida har en egen unik beskrivning med de vanligaste sökfraserna som besökarna verkligen använder.

Relevant avsnitt

Även om Google bara tar 25 ord kan det vara bra att skriva in flera sökfraser i texten, eftersom Google väljer ut den del som innehåller de aktuella orden. Så länge texten verkligen visar vad besökaren kan vänta sig är den intressant.

Gratis annons på hög nivå

Man kan betrakta sidans titel, som ju är den aktuella länktexten, tillsammans med beskrivning som en annons för sidan. Är den relevant och håller hög kvalitet ökar chansen att just den kombinationen visas bland sökresultaten. Det är gratis annonsering på hög nivå.

Bättre länkar i Facebook

Detsamma gäller de sociala medierna. Skillnaden mellan en nonsenstext och en som verkligen visar vad som väntar bakom en delad länk är en bra beskrivning. Även här finns det alltså all anledning att lägga lite tid och ansträngning på detta.

Bra beskrivning ger försprång

Metataggen "description" ger dig lite mer kontroll över hur dina sidor presenteras, både i sökresultat och i sociala media. Om du kan få dina beskrivningar tillräckligt relevanta och intressanta kommer klickfrekvensen att öka. Det ger dig ett försprång framför alla dem som bara ser till rankningen, som en ursäkt för att slippa.

Seppo Salmivuori

Kommentera gärna artikeln här nedan. Just nu utvärderar jag den här funktionen.