<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Om att använda foton

Även om nätet är ett utpräglat textmedium är inte bilderna utan betydelse. En relevant bild som det ligger i besökarens intresse att visa, förstärker platsen avsevärt. En bild vars enda syfte är att dekorera kan däremot förstöra intrycket och skada varumärket.

Meningslösa bilder

Ändå är den senare typen alltför vanlig. Massor av nätplatser är belamrade med meningslösa bilder på snygga fotomodeller som ska illustrera det egna företagets förträfflighet. Man kan tänka sig att de finns där för att någon i företaget har tyckt något i stil med: "Vi måste ha en bild också för att lätta upp sidan".

Undviker bilder

Alla undersökningar av besökares beteende och deras ögonrörelser visar tydligt att man undviker att se på den typen av bilder. Nu senast skriver Jacob Nielsen i sin Alertbox för november om saken.

Två olika reaktioner på bilder

Man fann en dramatisk skillnad i hur besökare uppfattar bilder och ser två klart åtskilda reaktioner:

Kraftiga visuella signaler

Bilder på människor är mycket kraftfulla visuella signaler. Det är därför vi är känsliga för dem. Om personerna på bilden uppfattas som verkliga och tillhör organisationen betraktar vi dem med stort intresse, särskilt om de verkar syssla med riktiga saker.

Bilder på låtsas

Om bilden däremot innehåller modeller som inte har något alls med organisationen att göra och bara låtsas syssla med något, blir vi misstänksamma. Det ser oseriöst ut och misstanken att resten också är på låtsas ligger nära till hands. Knappast bra för varumärket.

Produktbilder

Bilder på produkter är meningsfulla om de innehåller användbar information. Det här undersökte man genom att jämföra ögonrörelser hos personer som betraktade en plats som säljer bokhyllor och en annan som säljer TV-apparater.

Stor skillnad

Skillnaden var tydlig. Bokhyllorna studerades intensivt medan man knappast alls tittade på bilderna av TV-apparaterna. I det senare fallet fick beskrivningar och faktarutor mest uppmärksamhet. Endast 18% av tiden ägnades åt bilderna medan texten fick 82%.

Informationsvärdet avgörande

Orsaken är uppenbar. Man kommer till en produktsida för att välja mellan olika modeller. En bild på en TV visar endast bilden i bilden, vilket ju inte är till någon hjälp. Man väljer ju knappast modell efter vilket program som visas. En bild på en bokhylla har däremot betydligt mer informationsvärde.

Standardverktyg räcker inte

Det här visar att man inte kan sätta upp en webbutik och bara ta till ett standardverktyg. Det är inte bara att göra som alla andra. Trots att konkurrenternas butiker kanske ser fräcka och tilltalande ut, är det inte säkert att deras lösning passar.

Stora bilder

Stora bilder är bra - om besökaren vill se dem. Det visar sig att man gärna klickar på en länk till en alternativ, större bild om den erbjuder mer information. Men att bara lägga upp stora bilder från början är ett misstag. Oönskade bilder står i vägen för besökarens ärende.

Ett bra foto höjer värdet

Slutsatsen blir att bilder som enbart är till för att imponera, dekorera eller fylla ut utrymme, stör besökaren och kan i värsta fall stöta bort dem. Medan relevanta bilder som erbjuder kompletterande information uppskattas av besökarna. Ett bra foto kan höja värdet avsevärt på nätplatsen eller nätbutiken.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!

E-post*
Kommentar*:

This web form is protected from SPAM by SnapHost.com
Skriv tecknen du ser*: Web Form Code

* - obligatoriska.