<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Onyttiga nyheter och nyttiga

Ett vanligt råd som brukar ges till nätplatsägare är att ha en avdelning med nyheter på förstasidan. Det är bra sökoptimering, stimulerar till besök och är ett enkelt sätt att hålla sidan aktuell, heter det. Det är inte säkert att det är så bra.

Krav på händelse

De som hävdar detta säger också att det värsta som finns är en "död" plats, en där det inte har hänt något på flera år. De här kraven på förnyelse ligger i den allmänna utvecklingen. Vi är vana att ständigt omges av nyheter och nya saker.

Rädd att besökaren tröttnar

Då är det lätt att man för över den tanken på nätplatsen. Man är rädd att inte att besökarna vill se samma sak varje gång. Men det är samma misstag som att tro att besökarna tröttnar på formen och vill se en ny och fräsch design nästa gång.

De flesta kommer en gång

En snabb blick i loggfilen är avslöjande. Om vi undantar söktjänster, myndigheter och vissa medieföretag har de flesta normala platser ungefär 80% engångsbesökare. Man undrar vilka som tröttnar när de flesta bara ser platsen en enda gång.

Besökaren vill känna igen sig

Resten, de värdefulla besökare som återkommer, vill känna igen sig. De återkommer därför att de har ett ärende och vill snabbt återfinna det de såg förra gången. Om platsen har ändrat utseende sedan sist är risken överhängande att det uppstår missförstånd.

Tröttnar själva

Sanningen är nog den att de som tröttnar på den egna platsen är webbteamet själva. Och kanske företagsledningen. I alla fall de som har lagt företagets nätplats som startsida. Då brukar det komma krav på förnyelse. "Det måste ju hända något" säger man.

Nytt utseende

Beroende på teamets sammansättning kan det då bli olika saker. Finns det en drivande webbdesigner brukar platsen få ett nytt utseende med jämna mellanrum. Då blir designern, som får arbete, och ledningen glada. Platsen ser ju fräsch ut.

Enkelt med nyheter

Men det enklaste och snabbaste sättet att få saker att hända är att lägga upp nyheter. Och eftersom många webbredaktörer är kommunikatörer eller journalister från början, är risken stor att förstasidan snart börjar likna en dagstidning.

För enkelt

En del av problemet är att det är enkelt. Nyheter är det lätta jobbet. Att jaga nyheter är webbteamets motsvarighet till att gå omkring och bära på en pärm för att se nyttig ut. Det svåra och tunga arbetet, det att ta reda på vad besökarna vill, blir inte gjort.

Nyheter inte kommunikation

Nyheter är inte automatiskt kommunikation. Det som är intressant för den interna publiken, medarbetare och ledning, struntar besökarna fullständigt i. Vem, förutom de inblandade och VD:n, vill läsa om företagets framgångar på den senaste mässan?

Använd inte pressreleaser

Ett otyg i nyhetsväg, som ännu hänger med, är pressreleasen. Många webbteam ser fortfarande en ny pressrelease som en skänk från ovan. Det är nytt, det handlar om företaget och det är alltid en god nyhet. Alltså måste den upp, helst på förstasidan.

Pressrelease är propaganda

Språket i den andas självgodhet och självberöm. Ofta finns det en historia under skrytet och förhoppningen är att någon tidning ska skriva om det. Men att bara lägga upp den som den är visar att webbredaktören inte brytt sig om att själv arbeta om den till en vettig text.

Minskad trovärdighet

Alltför många notiser och pockande rubriker är bara irriterande och riskerar att förstöra företagets trovärdighet som nyhetskälla. Som besökare är vi otåliga och nyttoinriktade. En enda skrytsam rubrik kan spoliera hela besöket och vi är snabbt borta.

Användbara nyheter

Nu är inte alla nyheter dåliga. Tvärtom. Besökarna är mycket intresserade av nyheter de har nytta av. Men för att veta vilka de är måste man veta vad besökarna vill. Och att ta reda på det är en helt annan och mycket tyngre uppgift.

Det, är webbteamets egentliga arbete.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!