<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Gör inte om nätplatsen i onödan

Att göra om nätplatsen är ofta frestande, men sällan någon bra idé. Behovet brukar uppstå när man tycker att den gamla platsen inte fungerar som tänkt, när besöksantalet inte är det förväntade. Då brukar röster höjas för en omgörning. Det är en riskabel strategi.

Platsens livscykel

En inte ovanlig livscykel för en nätplats brukar se ut så här. Företaget måste ha en, för det har alla andra och "vi måste synas på nätet". En projektgrupp tillsätts. Nätplatsen ses som ett projekt för det är man van vid att hantera. Projektgruppen sätter samman en kravlista.

Byrå får jobbet

En byrå, webbyrå eller en reklambyrå inkallas för att bygga det hela, om man nu inte har en egen it-avdelning som i så fall självklart får uppdraget. Dessa anser dock att de har viktigare saker att göra så uppdraget hamnar hos den senast anställde, han eller hon som råkar ha kunskaper i webbprogrammering.

Kravlista och budskap

Byrån ser igenom kravlistan, försöker förstå vilket budskap företaget vill förmedla och väljer ut de punkter som verkar roligast att göra. De som ger synbart resultat och som man kan ta bra betalt för. Formgivningen. Till funktioner och annat tråkigt, som kräver tyngre kod använder man underkonsulter.

Projektet slutförs

När det hela börja ta form anser de flesta byråer, även webbyråer som borde veta bättre, att projektet är färdigt. Det ligger i byråns intresse att projekt slutförs, för då kan man ta betalt. Resultatet presenteras för företagsledningen, som jublar eftersom de nu har fått en tjusig nätplats att visa upp.

och nya väntar

Alla är nöjda och marknadsavdelningen har fått något att peka på inför kunder och prospekt. Några i ledningen har lagt nätplatsen som startplats i sina webbläsare. Projektet är färdigt. Nya projekt väntar. Är du ansvarig för företagets nätplats är det nu du börjar leva farligt.

Nätplatsen lever

Nätplatsen börjar leva sitt eget liv. Det kommer besökare. De flesta tittar bara in en liten stund och försvinner igen. Men några, oftast företagets trogna kunder, ger platsen en chans och letar efter något de kan ha nytta av. Om de finner någon funktion som de kan använda återkommer de.

Trogna besökare

Har du som ansvarig för platsen sett till att det finns funktioner som besökarna vill ha, kanske du till och med får en liten fast skara av trogna besökare för vilka nätplatsen kan vara till nytta. Det gäller bara att hålla fokus rätt för nu börjar det hända saker.

Krav på ny design

Marknadsavdelningen, som består av folk som vill att det ska hända något hela tiden börjar tröttna på den. De tycker att den är "så tråkig" och att "vi måste bara ha en ny design på den." Tyvärr har de inte svårt att få ledningen med sig. I alla fall inte de som haft den som startsida och alltså har sett den varje dag.

Ny ledning vill markera

Man vill ha ett nytt och fräscht utseende eftersom man tror att besökarna är lika uttråkade av den gamla som man själv är. Andra tillfällen när det brukar ställas krav på en ny nätplats är när företaget har fått nya ägare eller ny ledning som vill markera.

Besvärliga frågor

Ibland kan det till och med vara så att organisationsledningen börjar ställa besvärliga frågor av typen: levererar nätplatsen, får vi igen våra investerade medel, har den gett vad som utlovades? Och liknande. Något är tydligen fel.

Projekt för ny design

Projektinriktade organisationer brukar då starta ett nytt projekt och börja om. Kan en ny och snyggare design vara lösningen som får igång platsen? En ny färgskala och några nya fräcka flash- applikationer kanske gör susen?

Bra nätplatser ändras inte

Tänk om en anställd på Google hade gått upp till ledningen och sagt att han var trött på designen och att det nu var dags för något nytt och fräscht. Man kan undra hur länge han hade fått behålla jobbet.

Bristande underhåll oftare problemet

Att göra om nätplatsen och ge den en ny form är som att tapetsera över sprickorna i väggen. Om platsen inte fungerar beror det inte på utseendet utan på att företaget inte har haft råd eller vett att sköta underhållet.

Testa, lappa och laga

En nätplats är inget projekt som är färdigt vid en viss tidpunkt och som ska ersättas med en ny när den tjänat ut. En nätplats är en levande process. Som ansvarig för platsen är det ditt jobb att veta vad besökarna vill och lägga till funktioner som de önskar och ta bort sådant som inte fungerar. Testa, lappa och laga.

Försvara dina besökare

Din lojalitet ska ligga hos dina besökare och inte hos ledningen. Du måste försvara dina besökare mot klåfingriga marknadsförare, som vill ändra allt, och en ledning som inte förstår företagets bästa. Det är ditt jobb att omvända dem. Annars har du snart inget.

Katstrof motiv för ny plats

Det finns egentligen bara ett tillfälle när en radikalt ny plats är motiverad. Det är när platsen är en katastrof från början. Om den är en ren marknadsföringsprodukt utan tanke på besökarnas behov och önskemål. Och om du märker att ingen stannar på den längre än tio sekunder kanske det är dags att fundera på det.

Trogna besökare fölorar

De som förlorar mest på en omgörning är dina trogna besökare. Dina viktigaste kunder. De som har funnit något de har användning för och som uppskattar kontinuitet får nu plötsligt lära om allt från början. De kanske till och med förlorar en funktion de vant sig vid. Alla andra är ju förstagångsbesökare och lär knappast ha hunnit tröttna.

Genomtänkt strategi

En omgörning av nätplatsen är sällan någon bra strategi. Det görs i allmänhet av företag och organisationer, som inte har någon genomtänkt nätstrategi. Se till att du har en.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!