<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Innehållet är marknadsföringen

Webben handlar inte längre om teknik. Ingen frågar dig längre om du föredrar Netscape eller Explorer. Inte heller om du har den senaste versionen av Flash.

Webben handlar om marknadsföring. Det verkar som om fler företag har insett detta, eftersom annonseringen på tidningarnas webbplatser börjar öka igen.

Traditionella marknadsförare missar målet

Synd bara att de har missuppfattat allt. Att de är i händerna på traditionella marknadsförare och rådgivare som bara tänker i termer av målgrupper och antal träffar, som de tror är detsamma som upplagesiffror. Och som lyckas sälja in det hos annonsörerna. Den gamla vanliga visan fortsätter.

Traditionella marknadsförare som reklambyråer, mediarådgivare och faktiskt många webbyråer tror att webbmarknadsföring handlar om att marknadsföra varumärket. Gärna med avancerad teknik, Flash och nyskapande design. Att det gäller att synas. Och det hetaste nu är sökmotorerna. Syns du inte i dom, finns du inte.

De flesta besökare lämnar webbplatsen nästan direkt

Men att få in en besökare till webbplatsen är bara första steget i en lång process. Det är ett kritiskt första steg. Studerar man loggfilerna ser man att många lämnar webbplatsen efter några få sekunder och de flesta inom en halv minut. Varför?

Svaret är enkelt. Internetmognaden har ökat och de flesta ser numera direkt om det finns något användbart. Finns inte det är man snabbt borta. 

Design imponerar inte på webben

Få blir imponerade av nyskapande design eller avancerade funktioner. Och stöter man på en Flashintroduktion letar de flesta efter Skip intro-knappen. Om man inte lämnar platsen direkt. Fråga kollegor och bekanta får du se.

Avancerad design signalerar reklam och vad som i en nyutkommen bok kallas för "Corporate Bullshit", dvs tomt prat fullt av de senaste inneorden. De företagen har betalat dyrt för en formgivning som stöter bort besökare.

Dagligt arbete med innehållet

Traditionella marknadsförare avskyr arbete med innehåll. De betraktar innehållet som något som tekniken ska ta hand om. Har man bara ett bra publiceringssystem är innehållsdelen fixad. Att innehållet ingår i jobbet vill man inte se.

Men branding då?

Jag har inget emot varumärkesreklam, men de som vanligen brukar hävda att webben är bra för branding vet sällan vad de pratar om.

Se på platser som Google, Amazon och Ebay. De har inte vunnit sina superstarka varumärken genom snygg design eller skryt. Utan genom att respektera sina besökare, se deras behov och erbjuda användbara tjänster. Innehåll.

Innehållet är marknadsföringen

Webbmarknadsföring vänder på begreppen. Det är inte innehållet som ska marknadsföras, det är innehållet som är marknadsföringen. 

Ett bra innehåll på en välgjord webbplats skapar intresse, får goda placeringar i söktjänsterna och drar till sig länkar. Och därmed fler intresserade besökare som med tiden blir kunder. Det är bra för varumärket.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!