<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Ärlighet varar längst

Tänk att det gamla ordspråket skulle få en ny och aktuell betydelse just inom marknadsföring. Den mest framgångsrika strategien för marknadsföring på nätet handlar just om att berätta sanningen. Hur den än ser ut. Smarta företag gör det.

Nyhetens behag

Det finns två förklaringar till detta. En enkel och en lite djupare. Först den enkla: Vi är vana vid att traditionell reklam förskönar och vilseleder. Vi vet att de företag som vill sälja till oss antingen överdriver eller inte berättar hela sanningen.

Och när vi väl har bestämt oss för att köpa något är det väldigt frustrerande att försöka ta reda på sanningen. Att läsa snygga broschyrer och studera annonser ger sällan något. Om då ett företag på ett sakligt och trovärdigt sätt berättar om både fördelar och nackdelar med produkten märks det för att det är så ovanligt.

Kollektiv intelligens

Den andra och intressantare förklaringen har att göra med vår kollektiva intelligens. En av de mest spännande böcker jag läst i sommar heter "The Wisdom of Crowds" av den amerikanske ekonomijournalisten James Surowiecki. Han hävdar att grupper av oberoende individer tillsammans är smartare och fattar bättre beslut än de smartaste ingående individerna.

Nätet är kollektiv intelligens

Nätet handlar om just kollektiv intelligens. En nätplats besöks dagligen av massor av oberoende och självständiga besökare. Alla har en egen uppfattning om den och dess värde. Det finns ett kollektivt omdöme om varje nätplats. Detta omdöme borde vara varje marknadsförares viktigaste uppgift att ta reda på. Det gäller bara att finna ett sätt att fånga in den.

Publicera kundernas omdömen

Googles PageRank är ett. Man låter antalet länkar till en plats och antalet besökare som kommer den vägen påverka värderingen. Ett annat sätt är att göra som allt fler nätbutiker: börja publicera kundernas omdömen om sina varor på nätplatsen. Det fungerar endast om man också visar upp de dåliga omdömena. Bara genom att vara ärlig blir man trovärdig.

Javisst, ett omdöme, dåligt eller bra, kan vara felaktigt. Men ju fler som publiceras desto riktigare blir det samlade intrycket. Vi litar på vårt kollektiva omdöme.

Oärlighet straffar sig

Den som bara visar upp goda omdömen om sig själv kommer snart att finna de dåliga på andra platser, som oberoende bloggar och diskussionsgrupper. Och ett dåligt rykte på nätet börjar snart att leva ett eget liv. Den smarte företagaren egosurfar därför då och då för att se vad som skrivs om företaget på andra nätplatser.

Nätet är platsen för ärliga företag

På nätet är vi kunder smarta, väl informerade och skeptiska. För att travestera ett annat ordspråk: det går att lura en besökare en gång men inte alla besökare alla gånger. Det ser den kollektiva intelligensen till. Nätet är platsen för öppna och ärliga företag.

Traditionell reklam associerar

Vanlig marknadsföring handlar ofta om att associera varor med smarta, vackra och lyckade människor. På det att vi som köper också tror oss få del av allt det vackra. Traditionell reklam handlar sällan om rak information och upplysning.

Nätreklam informerar

På nätet är det annorlunda. Där söker vi nytta och praktisk information. Vi besöker en nätplats med en tydlig avsikt. Vi besöker den därför att vi vill se igenom alla blå dunster som off-linereklamen har visat. Vi vill veta mer om produkten. Vi vill läsa vad andra tycker.

Ärlighet säljer

Ärliga nätplatser är inte bättre än andra därför att de har högre moral. De är bättre därför att vi ser ärligheten och litar på dem. Kunderna är mogna och fattar mogna beslut. De är bättre informerade än förr och kan enkelt jämföra med vad andra erbjuder och vad andra säger. Som grupp är vi smartare än den smartaste företagsledare.

Nya förutsättningar för affärer

Det är intressanta tider vi lever i. Internet har ändrat förutsättningarna för att göra affärer. Metoderna för marknadsföringen måste anpassas till detta och höjas till en mer sofistikerad och mogen nivå.

Smarta företag har redan börjat inse det. De kommer att vinna.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!