Skriv naturligt
Balans mellan läsbarhet och sökbarhet
Webbcopy och sökoptimering är oskiljaktiga. Det är en balansgång mellan läslighet, god stil och sökbarhet. Ända sen söktjänsterna var nya och vi stoppade in mängder av nyckelord i meta-taggen "Keywords" har det stått klart att de älskar text.
De älskar text därför att de förstår att webbplatsens värde ligger i texterna. Och ju mer avancerade de blivit desto krångligare metoder för sökmotorcopy har en del företag utvecklat för att försöka lura söktjänsterna. Man använder krångliga formler och metoder för nyckelordstäthet, mättnad och annat mystiskt.
Skriv för både besökare och söktjänster
När lösningen egentligen är mycket enkel: skriv för besökarna i första hand och för söktjänsterna i andra. Varför? Därför att besökare och söktjänster har samma intresse av bra och relevanta webbplatser. Detta blir allt viktigare när söktjänsterna utvecklar nya metoder.
Sökmotorerna kommer att premiera naturliga texter
Istället för att bara indexera en webbplats försöker man utveckla metoder som "förstår" innehållet. Det innebär att ju mer avancerade söktjänsterna blir på att studera texterna desto lättare blir det för oss som ska skriva dem.
Det beror på att sökmotorerna kommer att försöka avgöra om en text är naturlig eller stel och konstlad. De kommer att se om nyckelord verkar instoppade överallt där det är möjligt och försöka avgöra länkars relevans. De kommer att sätta varningsflagg på allt som verkar konstlad optimering.
Skriv för besökaren, skriv naturligt
Exempel på reklamprosa
Texten är hämtad från en riktig webbplats:
"Vi erbjuder ett komplett utbud av friskvårdsinsatser hos våra kunder för att återställa, förebygga och främja medarbetarnas hälsa. Vi skräddarsyr lösningar som innefattar allt från inspirerande föreläsningar till återkommande gympapass eller behandlingar i företages egna lokaler."
Kan du tänka dig en säljare som ansikte mot ansikte med en kund säger detta? Knappast. Men det är så man inleder sin webbplats.
Skriv som du talar
Skriv som du talar till riktiga människor, inte en diffus målgrupp.
Här är några tips för att tillfredställa både besökare och söktjänster:
- Byt fokus från företaget till besökaren. Det här rådet kan inte upprepas för ofta.
- Läs texten högt. Det brukar avslöja det mesta i förkonstling. Om en text känns pinsam att läsa högt, varför skriva den?
- Variera dina nyckelfraser, men behåll meningen. "Ekologiska produkter för friskvård" kan varieras med "ekologiska friskvårdsprodukter" eller "miljövänliga produkter för friskvård" etc.
- Dela upp långa nyckelfraser. Alltfler söker med allt längre fraser. Ibland med konstig ordföljd. Sökfrasen "friskvård ekologisk schampo" kan skrivas in i texten som: "söker du produkter för friskvård och har en ekologisk syn, kan du välja bland våra miljövänliga tvålar, schampo etc." Orden kommer i samma ordning men med mellanrum.
Bästa strategin är att skriva naturligt
Slutsatsen blir att om man inte vill stressa sönder i jakten på nya metoder att lura sökmotorerna, är den enda möjliga strategin alltså att sitta lugnt och skriva naturligt. Och försöka få innehållet så bra som möjligt.
Då blir både besökare och söktjänster nöjda.
Seppo Salmivuori
Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!