<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Nätet är ett kaotiskt ställe

Företag är projektorienterade. Det upprättas planer, avsätts medel, bildas projektteam och utses projektledare. Det är bekvämt, överskådligt och mätbart. Och framförallt; varje projekt har ett slut. Vissa har till och med en deadline. Det har inte nätet.

Det är därför många företag fortfarande har så svårt att få grepp om den egna nätplatsen eller förstå vad de ska ha den till. Extra illa blir det om de som ska hjälpa företaget att ta fram den, ofta den ordinarie reklambyrån, inte heller har förstått vad det går ut på utan också ser nätplatsen som ett projekt.

Projekt är överskådliga

Före internet var livet enkelt för en marknadsförare. Det var bara att sätta upp ett projekt, till exempel en annonskampanj, betala vad den kostade och när den var över ge sig på nästa projekt. Att följa upp och se vad det blev för effekt var det sällan tal om.

Gammal syn på nätplatsen som något färdigt

Uppföljning är tråkigt, då är det roligare att ge sig in i nya äventyr. Det här sättet att se på marknadsföring lever tyvärr kvar i hur många företag betraktar sina nätplatser och sin nätmarknadsföring. Nätplatsen ses som något avgränsat och färdigt, något som är bra att ha, men inte som en affärskritisk tillgång det gäller att vårda och underhålla.

Nätplatsen är ett verktyg

Ett verktyg är aldrig ett mål i sig. Det används till något. Så är det med nätplatsen, den används av besökarna. Ingen kommer till din nätplats för att titta på dina tjusiga bilder, din avancerade grafik eller det smakfullt utvalda grå typsnittet, som passar så bra till grafiken. De kommer för att göra något.

Bra nätplatser är ofta fula

En av de fulaste nätplatserna jag vet är RyanAirs. Men det gör inget. Besökarna är inte där för att beundra grafiken. De är där för att göra en enda sak. Att boka en billig flygresa. Och det fungerar så bra att alla de andra och finare flygbolagen har börjat ta efter konceptet och även de lägga sina bokningsformulär längst fram. De har äntligen insett att det är dumt att motarbeta kunderna.

Pågående process

Nätplatsen är en ständigt pågående process av lappande och lagande och provande av vad som fungerar. Det är som skillnaden mellan en annonskampanj på Google och en traditionell. Den traditionella kampanjen är ett projekt. Annonserna är formgivna, formulerade och korrekturlästa. När kampanjen är över är den slut. Effekten mäts sällan. Det finns det inga pengar till. Vidare till nästa projekt.

Mät och jämför effekten

En annonskampanj på Google AdWords är helt annorlunda. Annonserna är inte färdiga vid starten. Tvärtom, de finns i flera varianter, som mäts och jämförs. Ändra ett ord och se vilken verkan det får på klickfrekvensen, behåll det som fungerar och slopa det som inte ger effekt. En AdWords-kampanj är ett ständigt filande och mätande.

Behåll det som är bra

Det är så företag som är framgångsrika på nätet arbetar. De mäter effekten och testar ständigt nya varianter. Provar nya rubriker, byter ut ord i texten, ändrar grafiska detaljer och mäter effekten. De behåller det som ger bra resultat och tar bort det som inte gör det. De funderar konstant på hur de kan göra livet enklare för sina besökare.

Nätet är kaotiskt

Nätet är ett oordnat och kaotiskt ställe. Det är lika bra att vänja sig vid det och dra nytta av det. Din nätplats blir aldrig färdig, den är en konstant betaversion. Det finns alltid något att göra på den. Det går inte att bara lägga upp material och tro att det är färdigt med det.

Din tid eller dina besökares

Din nätplats pågår ständigt. För varje ny sida du lägger upp och varje ny funktion du lanserar startar du en ny process, som du måste sköta. Den tid du lägger ner på att förbättra och underlätta för dina besökare är den tid dessa sparar. Om inte du tar dig tid, tror du att dina besökare vill ta av sin?

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!