<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

De svåra menyvalen

När vi kör bil vet vi oftast vart vi ska. Ingen kör ut, åtminstone inte på motorvägarna, bara för att nöjesköra på måfå. Vi har ett mål. Vi vill komma dit så enkelt och smidigt som möjligt. Ett enhetligt och enkelt skyltsystem underlättar navigationen. Det gäller även på nätet.

För många val

Tänk om motorvägsskyltarna hade innehållit alla tänkbara alternativa vägval. Med baktanken att det är ju bra om bilisterna får veta att här är avfarten till den och den orten. Där är det trevligt. Vi hade bara blivit irriterade och stressade.

Överlastade menyer

Ändå är det just så som många företag resonerar på sina nätplatser. De är så angelägna att ingen ska missa allt bra de har att erbjuda att navigationssystemet blir lidande. Menyerna blir överlastade. Och vi besökare reagerar som bilister och blir irriterade.

Ingen surfar planlöst

När vi ger oss ut på nätet är vi som bilister. Vi har ett mål, ett ärende. Få av oss surfar omkring på måfå längre för att se om det finns något kul att titta på. Nätet har blivit alldeles för stort och kaotiskt för det. Numera vet vi vad vi vill och vi vill ha det så enkelt och så fort som möjligt.

Menyerna avgörande

Navigationssystemet, skyltningen eller menyerna, är avgörande för vår framgång. Vare sig det handlar om att hitta till rätt ort eller att komma till rätt sida på en nätplats. Valmöjligheterna i menyn kan avgöra om vi stannar och går vidare eller försvinner direkt.

Direktlänk eller meny

Det finns två sätt att komma till önskad sida på en nätplats. Direktlänk eller via menyn på startsidan. Antag att vi gör en sökning på ett begrepp vi önskar veta mer om. Är platsen välgjord med relevanta nyckelord på sidan hamnar vi rätt direkt. En annons som pekar på en bra landningssida ger också direktträff.

Men om platsen är mindre väl strukturerad med alla nyckelord samlade till startsidan eller om annonsen bara pekar på domänen hamnar vi där. Och vi blir hänvisade till menyn för att finna det vi är ute efter. Det är här det blir svårt.

Känsliga för ord

Menyerna är känsliga för orden. Illa valda ord där tvingar besökarna att gissa vad som finns bakom. Och är det något som irriterar oss är det att vara osäkra på vad som är rätt val. Vi vill ogärna klicka på något vi inte vet vart det leder.

Exempel på menystrategier

Jag ska ta några exempel. Så här i sommartider kan det vara aktuellt med en ny gräsklippare. Av miljöskäl väljer jag att leta efter en bra elgräsklippare. Jag skriver "elgräsklippare" i sökrutan på Google och trycker på den förträffliga "Jag har tur"-knappen.

Skog & Trädgård

Och se. Upp kommer en plats som listar olika tillverkare av just elgräsklippare. Det börjar bra. Jag väljer Husqvarna Skog & Trädgård. Det verkar lovande. Startsidans meny innehåller följande val: Produkter/Trädgård/Support/Hur/Återförsäljare/Företag/Begagnat.

Val på olika nivå

Antalet menyval är begränsat till sju. Det är bra. Någon har tänkt till. Men hur har man valt orden? De verkar ligga på olika nivåer. Vilket är bäst för den som letar efter elgräsklippare, "Produkter" eller "Trädgård"? Och vad döljer sig bakom menyvalet "Hur"?

För många val

Jag väljer "Produkter" i tron chansen är större där. Då faller det ner en rullgardinsmeny med tre nya val varav produkter är ett. Nåväl, jag väljer "produkter" igen och allt kommer på en gång. Dock inga elgräsklippare men väl bensindrivna. Elgräsklipparna finns tydligen på annat ställe. Möjligen under "Trädgård".

Flash-film istället för meny

Det blir värre. Menyvalet "Trädgård" är inget vanligt val utan startar en Flash-film om hur trevligt det är med en Husqvarnaträdgård. I filmen finns en klickbar bild på trädgårdsredskap. Där någonstans ska elgräsklipparna finnas. Men nu har jag tröttnat och lämnar platsen.

Gardena

Jag försöker med Gardena istället. Samma problem där. Finns elgräsklipparnan under "produktkatalog" eller "just nu i trädgården"? Jag väljer produkterna även här och blir tvungen att välja mellan "maskiner" eller "trädgårdsredskap". Till slut, efter fem klick och lika många val är jag framme vid elgräsklipparna. Man undrar hur de här företagen tänker om sina nätplatser. De saknar knappast resurser.

Blanda inte nivåer

Ett bra navigationssystem som hjälper besökaren rätt direkt kräver mycket tankearbete och omsorg. Blanda inte olika nivåer i samma meny. Ta exemplet Husqvarna med "Produkter" och "Trädgård". Produkter är en underkategori till trädgård. Eftersom företaget heter "Husqvarna Skog & Trädgård" är kategorierna "Skog" och "Trädgård" mer naturliga.

Under dessa kan man sedan ha olika produktkategorier. Den som väljer "Trädgård" ska slippa att välja bort skogsmaskiner. Det finns ju trädgårdsredskap så det räcker.

Bra system hjälper besökaren rätt direkt

Nätet består av platser och länkar. När vi söker oss fram där gör vi det genom att klicka på dessa länkar. Vi beter oss som bilförare på väg någonstans. Vi kräver att navigationssystemen hjälper oss att hitta rätt, enkelt och snabbt. Både på vägarna och på nätet.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!