Kortkurs webbcopy
Skriv för besökare och söktjänster
Söktjänsterna har blivit en allt viktigare kanal för att få besökare till webbplatsen. Med bra placeringar i dessa och säljande titlar kan du få intresserade besökare.
Sökmotorcopy, som man skulle kunna kalla det, har blivit en mycket viktig del i sökoptimeringsprocessen. Tyvärr förekommer det många missförstånd i hur man skriver bra texter för sökmotorerna.
Skriv för besökaren först
Det största och vanligaste missförståndet, även bland så kallade sökoptimeringsproffs, är att skriva för sökmotorerna i första hand. Att bara stoppa in nyckelord överallt där det går är inte bra sökoptimering. Bortsett från att texterna blir oläsliga fungerar det inte heller som man tror.
Planera din text
Bra sökoptimerade texter kräver planering och intutition. Intuition kan man bara få genom erfarenhet. Men om man kan systematisera sitt arbete har man kommit en bit på väg. Här följer några enkla anvisningar som du kan använda i planeringen av dina texter.
Några enkla anvisningar
- Skriv för besökaren - inte för sökmotorn. Detta är det absolut viktigaste. Utan läsare är texten meningslös.
- Sätt dig in i hur dina besökare tänker och ta reda på vilka nyckelord och fraser som de använder när de söker efter just dina tjänster.
- Skriv för några tänkta favoritbesökare. Tre till fem är lagom. Se även texterna om persona.
- Tre olika nyckelfraser per sida. Upprepa inte för ofta, det ser onaturligt ut. Välj dina fraser först, innan du skriver. Det hjälper dig att behålla fokus.
- 250 ord eller fler per sida. Har du för lite text blir det svårt att använda nyckelfraserna utan att det ser konstigt ut. Du måste dessutom få plats att förmedla det viktigaste på ett varierat sätt. Men återigen, läsaren bestämmer. Om dina viktiga läsare föredrar långa texter, skriv långt och föredrar de korta, skriv kort.
- Använd naturligt språk. Dina nyckelfraser ska smälta in i flödet på ett naturligt och obehindrat sätt. Det ska inte synas på texten att den är sökoptimerad. Dessutom blir sökmotorerna allt bättre på att avslöja konstlade och nyckelordstryfferade texter och ger sämre placering.
- Använd nyckelfraser i rubriker och underrubriker. Men bara om det passar in. Konstlade rubriker ser bara - konstlat ut. Skriv alla rubriker först och låt dem berätta historien. Bra nyckelfraser gör det.
- Använd nyckelfraser i varje stycke. Se bara till att texten flyter naturligt. Ett knep är att läsa texten högt. Låter det stelt och konstlat, slopa några nyckelord eller försök hitta synonymer.
- Använd fetstil och/eller punktlistor för att markera nyckelfraserna. Men, återigen, bara om det inte ser konstigt ut. Använd inte understrykning såvida frasen inte är en länk.
- Använd nyckelfraser i länktexter. Det är mycket bättre att länka nyckelfrasen direkt än att använda överflödiga ord som "klicka här" eller "läs mer här..." och liknande.
- Testa och analysera. Studera dina loggfiler och din besöksstatistik för att se vad som händer. Fråga de besökare du träffar om hur de uppfattar dina texter.
- Skriv om.
Det finns inga genvägar eller magiska metoder att få besökare från söktjänsterna. Det är bara genom att testa, skriva om och testa igen som du får den nödvändiga erfarenheten och därmed den rätta intuitionen för vad som fungerar på just din webbplats.
Seppo Salmivuori
Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!