Inför 2005
Några gissningar inför 2005
Inför det förra årsskiftet skrev jag att fler företag under 2004 skulle inse webbplatsens betydelse och börja behandla den därefter. Att den är en affärsavgörande tillgång som kräver kompetens och disciplin.
Nu har det inte gått så fort som jag trodde. Men internet och webben mognar som kommersiellt medium. Fler företag inser att det är innehållets kvalitet som avgör webbplatsens framgång. Och att deras varumärke i allt högre grad beror på hur den uppfattas.
Långsamt försvinner uppfattningen att webben handlar om avancerad teknik. När hörde du ordet cyberrymden senast? Långsamt försvinner även uppfattningen att webbplatsen är till för att visa upp fräck formgivning och häftiga funktioner. Är det någon som minns Razorfish?
Kunskap, information och innehåll är grunden i modern ekonomi. Hur vi skapar, förmedlar och underhåller detta avgör vår framgång som individer och organisationer eller företag.
Tekniken är fantastisk men skapar inga underverk. Det fanns en tro att den löser alla problem enkelt och billigt. Att det gick att ersätta mänsklig möda med automatiska processer. Många havererade webbplatser vittnar om detta.
För oss som sysslar med kommunikation och marknadsföring är webben ett naturligt medium. Vare sig vi arbetar med ett intranät eller en webbplats för ett företag, en organisation eller en offentlig verksamhet, är utmaningen densamma. Vi ska skapa, utforma och förmedla innehåll som underlättar för besökarna att uppnå sina mål.
Här är några kvalificerade gissningar inför 2005:
- Webbredaktörer som kan skilja på bra och dåligt innehåll kommer att få större befogenheter.
- Webbplatserna blir mindre och lättare att hantera när gammalt och inaktuellt material rensas bort.
- Företagsledningar kommer att intressera sig för de egna webbplatserna
- Besvärliga frågor av typen "Vad får vi för pengarna?" kommer att ställas till webbplatsansvariga.
- Insikten att bra innehåll betyder bra texter ökar, men tyvärr inte insikten att bra texter kostar.
- Uppmärksamheten är kort vilket ger kortare texter. Det är redan nu svårt att få någon att läsa mer än 500 ord.
- Webbplatser blir enklare i takt med insikten att besökare är otåliga, läser översiktligt och vill ha resultat.
- När vikten av att få rätt besökare från söktjänsterna ökar blir det viktigare att skriva bra metadata.
- Analysen av besökarnas rörelser på webbplatsen kommer att få stor betydelse och påverka deras utformning.
- Ett par nya modeord blir vanliga under året, konvertera och konverteringsgrad; att förvandla en besökare till kunder.
Det blir inga dramatiska förändringar under året eftersom utvecklingen planar ut och webben mognar som affärsmedium. Vi får ägna oss åt att befästa våra färdigheter i att producera och underhålla bra texter. Och fortsätta övertyga uppdragsgivare om vikten av ett bra innehåll baserat på bra texter.
Seppo Salmivuori
Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!