<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Några gissningar inför 2005

Inför det förra årsskiftet skrev jag att fler företag under 2004 skulle inse webbplatsens betydelse och börja behandla den därefter. Att den är en affärsavgörande tillgång som kräver kompetens och disciplin.

Nu har det inte gått så fort som jag trodde. Men internet och webben mognar som kommersiellt medium. Fler företag inser att det är innehållets kvalitet som avgör webbplatsens framgång. Och att deras varumärke i allt högre grad beror på hur den uppfattas.

Långsamt försvinner uppfattningen att webben handlar om avancerad teknik. När hörde du ordet cyberrymden senast? Långsamt försvinner även uppfattningen att webbplatsen är till för att visa upp fräck formgivning och häftiga funktioner. Är det någon som minns Razorfish?

Kunskap, information och innehåll är grunden i modern ekonomi. Hur vi skapar, förmedlar och underhåller detta avgör vår framgång som individer och organisationer eller företag.

Tekniken är fantastisk men skapar inga underverk. Det fanns en tro att den löser alla problem enkelt och billigt. Att det gick att ersätta mänsklig möda med automatiska processer. Många havererade webbplatser vittnar om detta.

För oss som sysslar med kommunikation och marknadsföring är webben ett naturligt medium. Vare sig vi arbetar med ett intranät eller en webbplats för ett företag, en organisation eller en offentlig verksamhet, är utmaningen densamma. Vi ska skapa, utforma och förmedla innehåll som underlättar för besökarna att uppnå sina mål.

Här är några kvalificerade gissningar inför 2005:

Det blir inga dramatiska förändringar under året eftersom utvecklingen planar ut och webben mognar som affärsmedium. Vi får ägna oss åt att befästa våra färdigheter i att producera och underhålla bra texter. Och fortsätta övertyga uppdragsgivare om vikten av ett bra innehåll baserat på bra texter.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!