<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Vad stort sker, sker ofta tyst

För en tid sedan var jag på ett återföreningsmöte med gamla arbetskamrater. Vi jobbade alla i några år, under det som brukar kallas internetbubblan, på ett större CRM-företag. Sedan kom IT-kraschen och vi skingrades. Våra skiftande öden efter det återspeglar en intressant utveckling.

Överdrivna förväntningar

En kort återblick. Det var de åren då intresset för webbaserade affärsidéer fick överdrivna proportioner. Företag som bara hade en idé om hur man skulle kunna tjäna pengar på nätet, värderades till fantasisummor. Trots att de saknade egentlig verksamhet.

Ny ekonomi

Man talade om en ny sorts ekonomi som drevs mer av förväntningar om framtida stora vinster än av verkliga vinster. Internet växte ju astronomiskt och marknaderna där ute skulle bli gigantiska. Vi vet alla hur det gick. Apokalypsen infann sig och plötsligt var allt som hade med internet att göra fel.

Kraschen drog även ner bra företag

Men så enkelt är det ju inte. Det startades massor av webbföretag under de åren. Många gick under, men flera av dem som arbetade med mer realistiska mål klarade sig och är verksamma ännu. Tyvärr drogs nog även en del livskraftiga företag med i kraschen.

Jobbet var kvar

För det var ju så att nätet faktiskt hade öppnat nya marknader och nya sätt att se på affärer. Det var bara det att vi inte såg rätt saker då. Det är inte lätt att hålla huvudet kallt när alla rusar. Men det jobb som behövde göras då är ju kvar. Det har bara blivit så mycket svårare att hitta finansiärer till goda idéer.

Goda idéer överlever

Här är det befogat att ta till ett annat gammalt ordspråk; att inte kasta ut barnet med badvattnet. Det har nog tyvärr slängts ut en hel del livskraftiga barn med smutsvatten de senaste åren. Som tur är har dock goda idéer en förmåga att återkomma. I ny skepnad.

Visionerna förverkligas

För det är ju så att många visioner från de heta åren nu sakta håller på att förverkligas. Det är bara det att vi inte ser det på samma sätt. Allt går lite långsammare och ser lite annorlunda ut än visionen om det. Ta näthandeln som exempel.

Näthandel är postorder

De stora postorderföretagen var länge kallsinniga. De som verkligen hade förutsättningar att driva framgångsrik handel på nätet väntade och såg på. De lät andra göra misstagen och lärde sig av det. För näthandel är ju inget annat än postorder. Fast det låter ju inte lika häftigt.

Nöjda kunder återkommer

Sakta men säkert har postorderföretagen börjat öka sin nätbaserade omsättning. För dem är det bara affärer som vanligt. Om beställningen kommer via nätplatsen eller på annat sätt har inte så stor betydelse. De levererar. Det är det viktiga. De vet att det bara är nöjda kunder som kommer tillbaka och köper igen. Så har de alltid tänkt.

In till Stureplan

Men åter till återföreningen. Efter ombildningar och ägarbyten har det gamla företaget nu flyttat in till stan. Så där satt vi nu i den varma kvällen på en takterrass med utsikt över Göteborgs motsvarighet till Stureplan. Nattlivet pågick för fullt nedanför oss.

Nya roller

Värden för sällskapet var en tidigare säljchef och numera platschef på det gamla företaget. En säljare hade blivit vd för ett spelbolag på nätet. En produktansvarig var nu vd på ett företag som utvecklar program för automatisk textförståelse. Och där satt den som ansvarar för alla nätplatser för en av våra större biltillverkare.

Hög internetkompetens

Den samlade internetkompetensen var alltså ganska stor. Men samtalet handlade inte så mycket om det. Utan det flöt på som det brukar när gamla arbetskamrater träffas. Det intressanta var att det inte var så märkvärdigt. Stora förändringar sker ofta i det tysta.

Krokiga vägar

Strax efter IT-kraschen när det gamla företaget gjorde stora nerdragningar såg situationen ganska mörk ut för en del. Men jobbet var ju kvar att göra. Behoven fanns kvar trots alla dystra profetior. Så på olika krokiga vägar hade vi hamnat där vi var den kvällen.

Något stort har skett

Framtiden får som vanligt utvisa vilka som överlever, men att något stort har skett är klart. Nätet har revolutionerat, och gör det alltjämt, affärslivet och företagandet. Vi ser det bara inte alltid så tydligt.

Våra visioner blir kanske inte alltid förvekligade på det sätt vi föreställer oss. Vi kanske inte ens känner igen dem när de kommer till liv. Men det är intressanta tider vi lever i.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!