<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Nya sätt att presentera sökresultat

Det gäller att finna innan man söker, lyder ett franskt ordspråk. Det verkar vara så man börjar tänka även inom sökindustrin. Nyligen lanserade Google en ny strategi för hur man kommer att presentera sökresultaten. Detta ställer hela den konventionella sökoptimeringen på ända.

Förändrade sökoptimeringsstrategier

Ok, förändringen kommer inte över en natt. Ännu ett tag kan sökoptimerings- konsulter trixa med CSS-styrda rubriker för att få textrubriker att se ut som grafik. Ännu ett tag kan de kanske övertyga om att en sidas Pagerank är skillnaden mellan konkurs och succé. Men förändringen är på väg.

Lockande titlar viktigast - ett tag till

Konventionell visdom inom sökoptimering säger att sidan måste ha en lockande titel. Det är ju den som visas som länk i sökresultaten. Då gäller det att den är bättre på att locka till klick än konkurrenternas titlar. Självklart är det så fortfarande. Men vad händer när sökresultaten börjar innehålla annat än bara blåfärgade rubriker?

För vem optimerar vi?

Det är nu dags att börja fundera på vad sökoptimering egentligen innebär. Vad är det vi ska optimera och för vem? Är det verkligen så enkelt som att det räcker att hitta några lämpliga nyckelord och placera dessa på strategiska ställen på sidorna för att optimera dem? Är inte sökprocessen mycket mer komplicerad än så?

Traditionell presentation snart förlegad

De flesta av dem som seriöst forskar i sökprocesser är numera övertygade om att det nuvarande sättet att rangordna sökresultaten är förlegat. Vi fungerar inte på det sättet när vi bedömer sökresultat. Snart är det bara sökkonsulter och sökoptimeringsföretag som hävdar att en topplacering är lika med högsta vinsten.

Presentation i teman

Den universella sökmodellen, som den än så länge kallas, är visserligen ännu under utveckling, men vi kan redan nu ana hur det kommer att se ut. Visningen av sökresultaten kommer att bli mer sammanhållen i teman. Beroende på vad den sökande letar efter kommer det att finnas avdelningar med bilder, video, länkar till texter, listor på relevanta företeelser samt förslag på alternativa söktermer. Allt för att ge en bättre helhetsbild.

Ask.com visar en betaversion

Det är något helt annat än en slumpartad lista med länkade textsnuttar hämtade ur nätplatsernas mer eller mindre relevanta titlar. För att få en uppfattning om hur det kan komma att se ut kan du gå till ask.com, som har lanserat en betaversion. Prova att söka på kända begrepp som Shakira eller Spider Man-3. Jag testade ordet "stones" och den klarade att reda ut begreppen.

Sökresultatet som en relevant portal

När vi söker är vi lata och otåliga och har ingen aning om vad som väntar. Vi slänger in några söktermer på måfå som vi tror är relevanta och ser vad som dyker upp. Skulle vi inte bli förtjusta om vi då fick upp en väl sammanhållen resultatsida med olika relevanta teman? Dessutom med förslag till alternativa sökningar. En sida som svarar på våra frågor innan vi ens ställer dem.

Innehåll och upplevelse viktigast

Vad betyder detta för sökoptimeringen? Hur påverkas nätmarknadsföringen av att sökresultaten presenteras som en portal full med relevant material? Det betyder att vi äntligen har kommit till den punkt då innehållet och besökarens upplevelse av nätplatsen är det viktigaste för marknadsföringen. Och inte längre nyckelordstäthet eller hur vi trixar med H1-märket.

Nätplatsen till sin rätt i relevant sammanhang

Vi vill att våra nätplatser ska synas i ett sammanhang där de kommer till sin rätt och där besökaren även finner annat som är relevant och kan höja upplevelsen. Allt det kommer ju att öka intresset för vad vi erbjuder och risken att bli bortklickad minskar eftersom själva omgivningen, portalen, håller kvar besökaren.

Innehåll är marknadsföring

Vi måste bara bli bättre på att visa att just vårt innehåll är värt att visas i denna miljö och värd att länka till från andra nätplatser, som också finns där. Vi måste lära oss att tänka i både innehåll och marknadsföring. Innehållet är både marknadsföringen och varumärket.

Kreativitet och upplevelse

Det gäller att lära sig det bästa ur den traditionella marknadsföringen: det kreativa handlaget. Och kombinera det med det som utmärker marknadsföring på nätet: fokuseringen på besökarens upplevelse och önskemål.

Kort sagt, vi måste lära oss hur man finner innan man söker.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!