<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Åsikter ger inga resultat

Se upp med beröm för din nätplats. De som berömmer dig; kollegor, chefer, vänner och bekanta har sällan eller aldrig ärende till den. Och om de någon gång besöker den tittar de efter fel saker. De som verkligen räknas, besökare och kunder, träffar du sällan.

Nöjd med beröm

Det är lätt att nöja sig med berömmet och slå sig till ro. Då kan man jobba med det som är roligt och kreativt. Sådant som ger ännu mer uppskattning. Nya designelement, nya funktioner och nya spännande kopplingar till nya media som Facebook och Twitter.

Mänskligt att lyssna på de egna

Det är mänskligt men knappast ändamålsenligt att hellre lyssna på kollegor och vänner än på utomstående. För det är vad besökarna blir betraktade som. Problemet ligger djupt rotat i organisationen och är svårt men helt nödvändigt att ta sig ur.

Uppskattning av gemenskapen

Vi vill ju alla tillhöra en gemenskap och få uppskattning av den. Det är ju det som traditionella organisationer går ut på. Retoriken på konferenser och kick-offer talar sitt tydliga språk: gemensamma mål, sammansvetsat gäng, dra åt samma håll, vi-känsla etc.

Företaget en borg

Företag och organisationer liknar stammar i det avseendet. Det utvecklas en stark känsla av vi och dom. Företaget är en borg, ibland rent bokstavligt i form av ett slutet kontor, mot världen. Därute finns konkurrenterna. Andra stammar med sina borgar.

Gemenskapens baksida - utanförskapet

Det är trevligt med gemenskap, men det har en baksida. Alla andra räknas som utomstående. Kunder, besökare och andra intresserade är främlingar. Även här avslöjar oss språket. Vi talar om kunder som objekt. De är bra, dåliga eller besvärliga. De ingår i grupper och segment och de är föremål för kampanjer etc.

Nätet ändrar allt

Allt det där håller på att förändras i rask takt. Nätet har kastat omkull alla gamla spelregler. Ett snyggt kontor med en fräck fasad kanske imponerar på och skyddar mot omvärlden, men nätplatsen gör det inte. Försök imponera på dina besökare och de är borta.

Kollegors beröm farligt

Det är därför som det är farligt att lyssna på kollegornas beröm. Deras åsikter är inget annat än - åsikter. Och nätet håller på att ta udden av allt det där gamla tyckandet, av magkänslan, av att "det här känns helrätt" och liknade floskler som du säkert hört.

Mätbarhet det enda som räknas

Det är tråkigt att konstatera, att nätet inte belönar egenskaper som intuition, magkänsla eller kreativitet. Det där är romantiska begrepp från en annan miljö. På nätet gäller mätbarhet, hårda siffror och resultat. Där styr besökarna och deras beteenden kan mätas i detalj.

Se i loggfilen

Det är bara att finna sig i det, underordna sig och börja mäta. Ett enkelt exempel: antalet besök på platsen. Höga besökssiffror brukar ge beröm internt. Men vad betyder de? En närmare titt i loggfilen visar att de flesta besök varar mindre än 20 sekunder. Det är ungefär den tid det tar att finna bakåtknappen.

Höga siffror och nyckeltal imponerar

Om platsen har tusen besök om dagen och 80 % av dessa varar under 20 sekunder är ju det riktiga antalet besök bara 200. Och om av dessa bara hälften tittar på mer än en sida blir intresset för platsen ännu mindre. Men höga siffror och nyckeltal är lätta att förstå och imponeras av.

Fotomodeller

Eller för att ta ett mer sofistikerat exempel. Vi tycker om att titta på andra människor. Därför är den allmänna åsikten bland marknadsförare att en sida måste lättas upp med en bild på människor. Därför har massor av platser en bild på ett ungt par som lutar sig över en laptop.

Testa om de fungerar

Det är inget fel på bilden i sig. Paret ler glatt och tittar på skärmen som om den visade en bild på ett lekande barn eller liknande. Men fungerar det? Är en bild på leende människor bättre på en sida än ingen bild alls på människor? Det är bara att testa och mäta.

Which Test Won?

Which Test Won? är en nätplats som redovisar resultat från jämförande undersökningar. Ett test gick ut på att se om just leende personer på en sida fick fler besökare att klicka på köpknappen. Det var ett företag som sålde visitkort som ville prova olika varianter.

Sidor med bild och utan

Man satte upp två identiska sidor med presentation, priser och knappar för olika varianter av köp. Den enda skillnaden mellan sidorna var att den ena hade en bild på ett leende par på den bästa platsen, övre vänstra hörnet. Det är där alla tittar först.

Gissa själv

Innan man visar resultatet av testet får besökarna på Which Test Won? själva gissa vilken som vann. De allra flesta, över 60 procent, gissade på sidan med bilden. Men det verkliga resultatet vara att sidan utan det lyckliga paret resulterade i 18 procent fler köp.

Bara test visar

Nu kan man ju alltid invända att resultatet hade blivit annorlunda om bilden hade varit bättre eller inte varit en så uppenbar byråprodukt. Det är möjligt, men då börjar vi gissa igen och gå på vår magkänsla. Kanske en annan bild hade fungerat bättre. Det vet vi inte. Bara ett test kan avgöra.

Testa själv med Website Optimizer

Ett besök på Which Test Won? rekommenderas. Där finns massor av andra undersökningar och man kan prova sin egen intuition eller förmåga att se vad som fungerar. Deras poäng är att den enda chansen att veta det är att testa. Och vill du själv börja testa erbjuder Google ett bra verktyg i sin Website Optimizer.

Nätet skoningslöst

Nätet är en skoningslös plats för den som vill sälja något. Besökarna är otåliga och misstrogna. De har sett alldeles för mycket skräp innan de kommer till din plats. Om du ska ha en chans att förmå dem att stanna och köpa något måste du övertyga dem om att det är värt det.

Åsikter duger inte

I det arbetet duger inte åsikter och löst tyckande. Den tiden är förbi. Det enda som räknas är resultat och vägen dit går bara genom jämförande test och erfarenheter.

Tyvärr kan man tycka, eftersom det var roligt att sitta i kreativa möten och ha åsikter.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!