<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Var rädd om besökarnas tid

Är ett långt besök bättre än ett kort? Flera företag har på sista tiden övergått från att mäta antal besök som mått på framgång för att i stället mäta besökens längd. Än en gång tänker man fel. Den enda framgång som betyder något är besökarens.

Plats för missnöje

Det spelar ingen roll hur många besök man får eller hur länge de varar om det endast resulterar i frustrerade besökare. Varje besviken besökare är en motgång. Ju fler desto större. Om man bara mäter antal besök eller deras längd vet man inte vad som händer. I värsta fall är platsen en enda stor missnöjesskapare.

God tro

De företag som har sådana nätplatser lever förmodligen i god tro. Enligt alla experter de har konsulterat är nätplatsen modern, väldesignad och interaktiv på det rätta sättet. Och får den massor av besök ses det som en framgång.

Smarta tyckare

Jag har suttit i möten med dessa smarta människor som vet hur en bra nätplats ska se ut. De vet allt om varumärkesstrategier, eller branding som de kallar det, och allt om färgskalor. Web 2.0 är för dem en teknologi som de redan passerat.

Enkla plattityder

Man kan runt dessa konferensbord få höra saker som: "det måste hända något", "det gäller att skapa en Community", "platsen måste vara mer interaktiv", "dagens ungdomar är vana vid nätet, vi måste ge dom något extra", "en cool webbplats är bra branding" och liknande plattityder. Du känner säkert igen det.

Det är ur sådana möten alla dessa irriterande Flash-intron kommer. Och det är då man kommer på en massa coola saker som måste läggas in. Vad besökarna tycker är det ingen som frågar efter. De ses som en målgrupp som ska bearbetas. De smarta vet hur.

Grafiskt tänkesätt

- Idag har de flesta bredband så vi kan lägga upp fler bilder nu, säger den ansvarige för en stor dagstidnings nätplats. Detta med anledning av att man vunnit något designpris för sin nättidning. Man tar med sig det gamla grafiska sättet att tänka till nätet.

Interaktivitet

Eftersom långa besök nu betraktas som ett mått på framgång läggs det mycket tankemöda på hur man ska få besökarna att stanna längre. Interaktivitet är då ett kodord för vad som kan göras. "Vi måste ha en mer interaktiv plats", säger de smarta människorna. Som om det är vad vi alla längtar efter.

Vi vet vad vi vill

Ingen, säger ingen, kommer till en plats på måfå och stannar för att det finns coola saker att göra där. När vi besöker en plats vet vi precis vad vi vill. Och vi vill göra det så enkelt och snabbt som möjligt. Det är all interaktivitet vi begär.

Ett enkelt exempel

Om jag vill köpa en kamera börjar jag med att gå till en av de platser som erbjuder prisjämförelser. Jag finner ett intressant alternativ och klickar på länken till den modellen. Detta för att jag vill läsa mer om den.

Om då tillverkaren möter med en tjusig Flash-animation med vackra bilder på kameran varvat med bilder tagna med den blir mitt besök naturligtvis längre. Men det är inte säkert att jag kommer närmare ett köp. Risken är i stället överhängande att jag struntar i det och backar tillbaks.

Längden inte avgörande

Sanningen är den att besökets längd inte säger oss ett dugg om hur lyckat det är. Ett långt besök kan bero på att en besökare finner platsen intressant och värd att stanna på. Det kan lika gärna betyda att en besökare under stigande frustration letar efter något som inte finns där.

Sparar besökarens tid

Ta Google som exempel. De anser att besökarnas tid är det mest värdefulla. De vill alltså inte slösa med den. Tvärtom, ju snabbare en besökare är borta igen desto bättre. Det betyder att den besökaren enkelt fann vad hon sökte efter och nöjt klickade vidare. En besökare som förgäves letar på sida efter sida är ett misslyckande.

Det är svårt att föreställa sig ett möte på Google där man sitter och säger saker som att det behövs mer interaktivitet. Deras förstasida är rensad från allt onödigt och som stör syftet med besöket. De är rädda om besökarnas tid.

Lyssna på besökarna

Lyssna inte på dem som vill lägga in coola funktioner och fräcka bilder. Var smart och lyssna på dina besökare istället. Det viktigaste är att de är nöjda. Det blir de om du underlättar för dem att utföra sina ärenden så enkelt och snabbt som möjligt.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!