<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Uppmana till handling

Låt din webbplats gå rakt på sak. Vet du vad dina besökare vill ha och vad du vill att de ska göra? Håll dig till det. Ta bort allt marknadsföringsmos. Ingen läser det ändå. Bara genom att helt fokusera på den handling du vill ska utföras, kan du konvertera dina besökare.

Besökarna är bara intresserade av nytta

Besökare är själviska och egocentriska. De har inte tid. De skannar sidorna med otålig blick. De är ute efter något. De struntar i menyval som "Om företaget", "Vår vision" och liknande företagsflum. De är bara intresserade av vad de kan ha nytta av. Du måste utveckla en förmåga att se på din webbplats med lika skoningslösa ögon för att kunna ge dem vad de vill ha.

Ingen kommer av en slump

Den tiden är förbi då besökare surfade runt lite på måfå för att leta coola webbplatser. Om en besökare kommer till din webbplats, så är det inte av en slump. Ingen råkar längre komma. De har ett syfte och de försvinner direkt om det råder minsta tvekan om du kan uppfylla det syftet. Besökarna bestämmer.

Du säljer alltid något

Varje webbplats vill sälja något. Det spelar ingen roll om ägaren inte anser det själv. En webbplats handlar om att övertyga, att sälja. Det är själva grunden till att den finns. Detta är en absolut central tanke som varje webbansvarig måste inse. Vare sig det handlar om en kommersiell webbplats eller ett intranät, en auktionsplats eller en kommunal informationsplats.

Vad vill du att besökaren ska göra?

Man kan ha hur ideella motiv som helst, men något vill vi att besökaren ska göra. Skänka pengar till en insamling, gå med i en förening, prenumerera på ett nyhetsbrev, bli övertygad om en idé, köpa en tjänst eller köpa en vara.

Konsekvens ger klarhet

Vad du än vill med webbplatsen måster den vara helt fokuserad på målet. Varje stycke, varje länk, varje bild måste syfta till att få den önskade handlingen utförd. Bara genom att konsekvent peka på målet blir din webbplats så klar och ren att besökarna direkt ser vad de kan få och hur de ska få det.

Syns syftet med en blick?

Kan dina besökare med en blick eller inom trettio sekunder se vad du erbjuder och hur de kan få det? Eller finns det flera små erbjudanden och lite av varje här och där. Då är risken överhängande att den enda handling de utför är att trycka på bakåtknappen.

Texterna ska engagera och visa

Texterna och rubrikerna måste vara kristallklara i sitt syfte. Varje förvirrande ord är en risk. Målet med dina texter måste vara att visa vad du erbjuder på ett sätt som berör besökaren. Bra text övertygar till handling. Bra texter konverterar.

Allt innehåll måste övertyga

Bra innehåll har en övertygande inverkan. Det underlättar för besökaren att ta till sig en idé, köpa något, bidra till en insamling, diskutera eller engagera sig i något. Varje gång du skriver något eller lägger in något nytt material måste du försäkra dig om att det uppmanar till önskad handling. Varje gång.

Länkar uppmanar till handling

Glöm inte länkarna. Ett dynamiskt innehåll med bra texter innehåller många internlänkar. En länk är i sig en uppmaning. Använd länktexterna till att förstärka det. Se till att dina länktexter verkligen är så klara och lätta att förstå att de uppmanar till rätt handlig.

Du är vägvisaren

Besökaren bestämmer men du visar vägen. Om du är en bra vägvisare kan din webbplats bli en framgång.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!