<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Sociala media är - sociala

Många framsynta företag som börjat använda sociala medier inser snart hur mycket arbete som krävs för att nå resultat. Det räcker inte att bara öppna ett konto och tro att antalet vänner växer. Då är det frestande att ta till något av de automatiska verktyg som börjar dyka upp. Det är ingen bra idé.

Nya sätt att tänka

Nya medier och nya sätt att kommunicera tvingar fram nya sätt att arbeta och tänka. Nätet och särskilt sociala media visar detta väldigt tydligt. Inom området marknadsföring är omvälvningen så stor att det kanske inte längre går att kalla det för marknadsföring.

Språket förändras

Ett sätt att få syn på denna process är att studera hur språket förändras. Den gamla traditionella marknadsföringen hämtar sin logik och sina metaforer från det militära tänkandet. Man talar om strategier, att erövra marknader, rikta kampanjer, definiera målgrupper, sätta kunden i fokus och så vidare.

Gammalt sptåk fungerar inte på nätet

Försök överföra detta på nätet och sociala media. Går det att ta marknadsandelar på nätet? Vad består en målgrupp i Twitter av? Hur sätter man kunden i fokus på Facebook? Den som har provat sociala medier vet att det inte fungerar så där.

Raka begrepp om umgänge

I de sociala medierna råder ett helt annat språkbruk. Man talar om diskussioner, intressegrupper, kommentarer, följeslagare, vänner, samtal och så vidare. Det är alltså inte ens metaforer utan raka ord och begrepp som handlar om mänskligt umgänge. Hur marknadsför man något i den miljön?

Från erövra till tjäna

Till att börja med kanske man ska överge ordet marknadsföring i dess bokstavliga betydelse: att föra ut något på marknaden. Det gäller att ta bort det aggressiva inslaget i begreppet. Vårt jobb är inte att övertala utan mer att tillhandahålla och tjäna. Vi byter roll från erövrare till betjänt. Det kräver en viss omställning.

Engagemang

Nyckelordet framför andra i den omställningen och i arbetet med att lyckas i sociala medier är engagemang. Utan det fungerar det inte. Sociala medier är ju trots allt - sociala. I grunden är dessa ett enda stort pågående samtal. Och den som inte engagerar sig är utanför.

Exemplet Musicnotes.com

Här är ett exempel på hur ett företag använder Facebook. Mucicnotes är ett musikförlag som säljer noter och transkriptioner av musik på nätet. De har öppnat ett konto på Facebook och använder det till att umgås och samtala med alla som är intresserade av musik. Se länk.

Hård konkurrens från gratistjänster

Konkurrensen är hård från massor av platser på nätet som erbjuder transkriptioner av samma låtar gratis. Så varför ska man köpa från Musicnotes? Det är den utmaningen man möter med sitt Facebook-konto. Strategin är enkel: genom att visa engagemang i besökarnas frågor skapar man ett förtroende som gratisplatserna har svårt att nå.

Lugnt samtal

Medarbetarna deltar i samtalet med råd, svarar på frågor och berättar om kommande utgivningar. Man lyssnar på önskemål och förklarar svåra begrepp. Man ger helt enkelt ett lugnt, intresserat och professionellt intryck. Företaget har blivit en vanlig samtalspartner. Någon att vända sig till när man undrar över något.

Många fördelar

Man får tidigt veta när ett behov av en viss låt uppstår. Man förstår vilka problem kunderna har och kan hjälpa till. Man kan berätta om nya utgåvor och direkt känna av om det är intressant. Man lär sig helt enkelt hur kunder och intresserade tänker och vad de vill.

Inga annonser - bara ett gott rykte

Allt detta uppnår man utan att det kostar mer än tid. Inga annonser eller kampanjer. Man litar på att nöjda kunder berättar om företaget för sina vänner. Genom att vara en samtalspartner på samma nivå som sina besökare uppnår man det som inga annonser klarar, ett gott rykte och kunder som rekommenderar dem. Och nu har även jag deltagit i detta.

Automatiserade tjänster

Naturligtvis får man inte detta gratis. Det kostar i medarbetarnas tid. Och ju mer engagerade man blir desto mer tid går det åt. Då är det frestande att använda någon av de automatiserade tjänster, t ex dlvr.it, för distribution av innehåll till sociala media som börjar dyka upp.

Det viktiga tilltalet

Det kan ju se ut som en bra idé att få hjälp med det tidsödande arbetet att skriva på många olika ställen. Men då missar man en viktig aspekt. Tonfallet. Varje inlägg och varje replik i ett samtal ingår i ett unikt sammanhang. Även en text med samma innehåll måste alltså anpassas efter omgivningen, annars skorrar det i öronen hos de andra.

Känsliga för tonfall

Tänk om någon av medarbetarna i Musicnotes skulle ersättas av en auomatiserad funktion som bara hämtar texter från en blogg. De andra deltagarna skulle se det direkt. Är det något vi är känsliga för är det tonfallet hos den vi samtalar med. Det gäller även på nätet.

Dåligt rykte sprids snabbt

För Musicnotes del skulle det innebära en katastrof. Facebook-kontot skulle dö och det goda rykte man skaffat sig vändas i sin motsats. Det är så sociala media fungerar. Här gäller den gamla sanningen att det goda ryktet sprider sig långsamt och det dåliga blixtsnabbt.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!