<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Funktion viktigare än form

Det här är en tråkig text. Den handlar om vad som gör en nätplats framgångsrik. För trots all upphetsning i de gamla medierna är det inte det coola och häftiga som ger framgång. Det är det strävsamma och trista arbetet med att underlätta för besökarna som gör det.

Från Klondyke till Skärsta

Internet har utvecklats från ett vilt Klondyke till ett småtrist, men nödvändigt köpcentrum. Det har blivit seriöst och affärsmässigt. Nätet har utvecklats till en trivial plats där vanliga människor gör vardagliga saker och förväntar sig att lyckas med det.

Webbdesign trivialt

Den tiden är förbi då man kunde dra en ylleluva över öronen och kalla sig webbdesigner och få ett beundrande sus i sällskapet. Webbdesign är inte häftigt längre. Det har blivit trivialt. Tyvärr har inte alla byråer upptäckt det.

Varför och för vem

Tänk efter. Varför har ditt företag en nätplats? Är det för att ledningen eller företagets VD har sagt så. Är den ett inslag i marknadsföringsplanen? Är platsen ett led i varumärkesstrategin? I så fall. Vem är det som bestämmer om den är bra?

Många goda skäl

Det finns massor av skäl för ett företag att ha en nätplats och det finns lika många uppfattningar om vad som gör den bra. Om du är ansvarig för en plats har du säkert hört dem alla. Problemet för dig är bara att veta vem du ska lita på.

Marknadsstrategi

Låt oss anta att ditt företags nätplats ingår i marknads- och varumärkesstrategin. Det är ett populärt skäl. Då vill alla vara med och utveckla och tycka. Det flödar av designidéer och förslag på interaktiva funktioner. En sådan plats ger credd i de rätta kretsarna.

Vem kan du lita på

Ditt verkliga problem är bara att veta vilka som är de rätta kretsarna. Är VD:s åsikt verkligen viktig? Är marknadschefens uppfattning den rätta? Har kollegorna som talar uppskattande om designen och funktionerna rätt? Vem kan du lita på?

Inget verkligt ärende

Sanningen är att ingen av de ovanstående någonsin kommer att ha något ärende till nätplatsen. De kommer aldrig att utsättas för de problem som uppstår när de letar efter något de behöver och inte finner. De tror att platsen ingår i marknadsplanen.

Anonyma besökare

De enda som inte har något att säga till om i en sådan plan är de som kommer att använda platsen. De som bara syns som siffror i statistiken. Antal besökare, antal unika besökare, antal återkommande besökare och så vidare. De anonyma besökarna.

Jobbigt att lyssna på besökarna

Deras synpunkter är det alldeles för få som lyssnar på och än mindre tar hänsyn till. Varför? Det ena skälet är att det är besvärligt att ta reda på vad de verkligen vill. Det är jobbigt att sätta ihop meningsfulla enkäter. Det är tidsödande att finna och läsa blogginlägg i de olika forum där besökarna finns.

Tråkiga saker

Det andra skälet är inte mer tilltalande. Det är lätt att bortse från besökarnas önskemål därför att de vill så tråkiga saker. Ingen får beröm av kollegorna för att ha rensat bort gammalt och inaktuellt material. VD jublar inte om man tar bort hans snygga presentation och porträtt för att den hindrar besökarna att se annat och viktigare material.

Riktig plats inte en broschyr

Marknadschefen blir inte glad om man tar bort företagsnamnet ur rubriken därför att det förolämpar besökarens intelligens. Hon vet ju mycket väl vart hon har kommit. Besökaren vill komma till en riktig nätplats, inte till en nätbroschyr.

Platsen nödvändig och tråkig

Den bittra sanningen för alla som anser att nätplatsen ska vara häftig och cool är att det är den inte. Den är tråkig ungefär som ett köpcentrum i förorten. Men den är lika nödvändig och besökarna kräver att den fungerar lika bra och lika enkelt.

Del av vardagen

Nätet har blivit en del av vår vardag. Och vi vill självklart att det ska vara lika enkelt där som med allt annat i vår vardag. Det ska vara lika enkelt att ta reda på saker på nätet som det är att få vatten ur kranen. Det kanske ger tråkiga nätplatser.

Men vem har sagt att det ska vara häftigt och coolt? Inte besökarna i alla fall.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!