<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Analys kräver rätt fråga

Den tiden är förbi när framgången för en nätplats mättes i antalet träffar per dag eller månad. Att den siffran är meningslös inser alla numera. Men att räkna antal besök eller sidor är inte mycket bättre. Det krävs ett annat sätt att se på dessa data.

Mäter fel saker

Man mäter helt enkelt fel saker. Det är förvånande hur många, även seriösa, företag fortfarande anser att volymen är det viktiga. Det är som om man inte kan frigöra sig från det gamla massmarknadstänkandet.

Imponerade annonsörer

För några år sedan skröt Aftonbladet med att man hade över sju miljoner besökare per dag. Det gör man inte längre. Till slut insåg även de att siffran väckte mer löje än respekt. Men inför annonsörerna hävdar man fortfarande att man når 1,3 miljoner läsare om dagen. Möjligen imponerar det på okunniga annonsörer som tror att deras banner kommer att ses av över en miljon tilltänkta kunder varje dag.

Fler är mer än färre

Något ligger felet i de program som används för analys av loggfiler. Där förekommer begrepp som "antal besök", "unika besökare", "sidor per besök" och liknande termer. Om man inte vet vad dessa termer verkligen står för säger de heller inte mycket mer än att fler är mer än färre.

Massor av data i loggfilen

Har du tittat på den loggfil, som webbservern generar, med till exempel Notepad? Dygnet runt matar servern ut oräkneliga mängder data. Där kan man följa varje enskilt besök i detalj. De analysprogram vi använder visar bara ett urval av allt som finns och presenterar det på ett sätt som man tror att vi vill se.

Ointressanta datamassor

Frågan är bara hur meningsfulla dessa datamassor är. Servern loggar det som går att logga. Sådant som IP-nummer, URL:er, klientversion, språk, skärmstorlek, tidpunkter för ankomst och utgång, sökvägar och en massa annat. Är detta intressant?

Korta besök - inga besök

De flesta nätplatsägare, däribland jag själv, har gjort den iakttagelsen att mellan 60 - 80 % av besöken varar mindre än en minut. Så att av 10000 besökare kan man direkt räkna bort upp till 8000. För ett besök som avslutas inom en minut är väl inget besök?

Söktjänsterna levererar tom trafik

Dessa stora besöksmängder som egentligen inte är besök kommer från sökmotorerna. Dessa skickar massor av meningslös trafik till de flesta nätplatser. Sökoptimering är nog bra men om det bara resulterar i tom trafik är nyttan begränsad.

Långt besök bättre än ett kort?

Men om en besökare stannar längre än en minut, är det bra? Vad betyder det? Ett exempel: En besökare som lämnar platsen inom en minut kanske kom från en sökmotor i tron att här fanns något för henne. Lugnt och stilla konstaterar hon att det inte gör det och försvinner.

En annan besökare med samma avsikt kanske har mer tålamod och letar i tre minuter utan att finna något. Är det bättre? Den senare besökaren är förmodligen mer irriterad, när hon lämnar platsen, än den förra och har ingen lust att komma tillbaka.

Antal besökta sidor inget kvalitetsmått

Antal besökta sidor säger heller inget om kvaliteten på besöket. En besökare som tittar på många sidor kanske bara letar förgäves efter något som hon inte finner. Är då många besökta sidor något bra? Att besökarna tittar på många sidor kanske bara betyder att dom tycker att platsen är rörig och svåröverskådlig.

Sökvägen säger heller inget

Ett annat exempel: Antag att en besökare kommer in på startsidan, navigerar till en undersida, stannar där en stund och går vidare till en tredje sida och backar tillbaks. Vad betyder det? Att hon fann vad hon sökte och bara backade ut eller att hon inte hittade något och försvann frustrerad?

Annat sätt att se på data

De intressanta besökarna, de vi verkligen vill nå, finns där också. Deras spår finns i också loggfilerna men dränks i sjok av data som servrarna spyr ut. Vi måste finna sätt att komma åt det. Det krävs andra sätt att se på hur vi analyserar våra data.

Webbanalys i början

Nu befinner sig webbanalysen i ett nybörjarstadium. Vi analyserar de data som syns i servern. Ungefär som i anekdoten om den berusade mannen, som letar efter sin borttappade nyckel under gatlyktan därför att det är ljust där. Vi får ett svar men på fel fråga.

Sitt inte hukad över skärmen

Istället för att fråga vad våra besökare gör på våra nätplatser borde vi fråga dessa vad de vill göra. Vårt jobb är inte att sitta hukade över våra skärmar och studera data. Vårt jobb är att ta reda på vad våra besökare vill när de sitter hukade över sina skärmar.

Besökarens framgång - din framgång

Ta reda på de två eller tre viktigaste saker som dina besökare vill göra på din nätplats och räkna hur många av dem som lyckas med det. Och mät hur snabbt det gick. Där har du ett mått på din framgång.

Resultatet syns i kassan

Detta är egentligen en gammal insikt. Varje erfaren affärsman vet att det enda resultat som räknas är det som syns i kassan. Allt annat är sken och bländverk.

Att sköta en nätplats

Att sköta en nätplats är inte att studera meningslösa data. Riktig webbanalys går ut på att ta reda på vad besökarna vill göra. Att sköta en nätplats är att se till att de kan göra det så enkelt som möjligt.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!