<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

mobilanpassning nödvändigt för att få kunder

Alltför många företag ser fortfarande nätet som en reklamkanal medan kunderna använder nätet som ett verktyg. Företagen missar kunder i stor skala. Detta blir allt tydligare nu när kunderna börjar använda sina mobila enheter på nätet.

Dålig plats stöter bort och bra skapar kunder

Begrunda följande talande siffror: 61 % säger att de lämnar en plats direkt om de inte omedelbart finner vad de söker, medan 67 % säger att de gärna köper på en lättanvänd och väl mobilanpassad plats. Det här visar en stort upplagd undersökning av besökarnas mobila användning av nätet, som Google har låtit göra.

Förlorar mängder av kunder

Slutsatsen är entydig: om företaget inte har en väl mobilanpassad plats där kunderna snabbt finner vad de söker, förlorar det mängder av kunder. I den ständigt uppkopplade nya marknadsmiljön är kunderna otåliga och krävande. De vill ha svar direkt i sin smartphone.

Hot och möjlighet

Detta är naturligtvis ett stort hot mot de företag som inte inser faran men också en lika stor möjlighet för de som är beredda att anpassa sig efter nya villkor.

Stor potential

Lite fler talande siffror: 75 % föredrar mobilanpassade platser och hela 96 % säger att de har träffat på platser, som helt klart inte varit det. Här finns en enorm potential för förbättring.

Enkelt sätt att få kunder

Undersökningen visar tydligt att det snabbaste och enklaste sättet att få kunder på nätet är att ha en plats som är lättanvänd och tilltalande för mobila användare. Cirka 70 % säger att de kommer att återvända till en sådan plats och att de troligen kommer att köpa där också.

Kunderna går till konkurrenterna

Motsatsen är lika tydlig. Man överger snabbt en plats som är krånglig att använda och letar tills man finner något bättre. Det betyder att det företag, som inte har en anpassad plats, skickar kunder till konkurrenterna. Och det blir värre: hälften säger att de, även om de gillar ett företag, inte kommer att köpa av dem om deras plats är svår att använda.

Dålig anpassning förödande för varumärket

Det leder till nästa tydliga slutsats. En dåligt anpassad plats förstör varumärket. Hälften av användarna säger sig bli frustrerade av en dålig plats. En tredjedel tycker att de slösar sin tid och återigen hälften upplever att företaget inte bryr sig om dem, och att de därför inte kommer att återvända.

Det här vill besökarna ha

Så vad är det besökarna vill ha? Det varierar naturligtvis för olika branscher, men man kan ändå finna några gemensamma önskemål. Det här är vad de flest vill göra på den mobilanpassade platsen enligt Googles undersökning:

Gammal kunskap

Allt det här är egentligen inget nytt. Det blir bara så mycket tydligare nu när besökarna blir mobila. Ingen kommer till en plats för att se ännu en reklambroschyr. De har ett ärende och vill ha resultat, enkelt och snabbt.

Affärskritisk mobilanpassning

En mobilanpassad nätplats är inte längre något som är lite coolt och bra att ha för att kanske få några extra kunder. En mobilanpassad plats är affärskritisk och avgörande. Kunderna kräver det, det skapar förtroende, ger relationer och stärker varumärket.

Seppo Salmivuori

Kommentera gärna artikeln här nedan.