<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

och exemplet Google

Varumärken och webbdesign är en märklig verksamhet. Trots all kreativitet är det som om ingen vågar ta steget in i den nya marknadsmiljön. Man klamrar sig kvar i gamla idéer om hur man når framgång. Ingen verkar läsa skriften på vägen.

Öppet för alla att se

Ändå ligger allt där öppet för var och en att se och lära av. Man skulle kunna tro att framgång skapar efterföljare, som vill likna den framgångsrika. Men världens mest framgångsrika varumärke, Google, har inga efterföljare. Hur kommer det sig?

Våga vara den förste

Det har med mod att göra. Ingen vågar ta efter Google därför att ingen annan verkar göra det heller. Alla ser och förstår hur Google gör, men man drar inte slutsatser av det för egen del. Man vågar inte vara den som tar första steget. Det är för skrämmande.

Inga ursäkter att inte våga

Google erbjuder i huvudsak två saker: en tjänst som alla vill ha och göra det så enkelt att alla kan använda den. För det första ledet kan det finnas visst fog för ursäkter och bortförklaringar av oss andra. Alla kan ju inte erbjuda något som alla vill ha. Men för det andra ledet finns inga som helst ursäkter.

Diskreta länkar

Se på deras förstasida. Den undergår ständiga omvärderingar och brukartester för att avgöra vad som kan tas bort. Den är ett under av enkelhet. Just nu innehåller den svenska sidan 13 länkar utöver sökrutan. Och dessa är så diskret placerade att de knappt syns.

Radikal ansats

Om man föreställer sig den företagsledare, som vågar uppmana sitt webbteam att göra länkarna på förstasidan så diskreta att de knappast syns, förstår man hur radikalt detta är. För att inte tala om vilka protester det skulle möta från teamet. Deras jobb är ju att göra saker som märks. Tror de i alla fall.

Liten maktkamp

Jämför med huvudkonkurrenten Bing. Senast jag var där hade de en stor bild på en brölande kronhjort i morgonsol. Förvisso en vacker bild, men det är inte för de vackra bilderna vi kommer dit. Här har vi förmodligen en liten maktkamp mellan traditionalister och förnyare.

Oseriöst intryck

Det är som om Bing styrs av marknadsförare, som är fast i det gamla och anser att det är nödvändigt att en nätsida är snygg först och funktionell sedan. Förmodligen tycker teamet bakom att det här med sökning är tråkigt och att det behövs lite snygg grafik för att lätta upp. Det ger inte ett seriöst intryck.

Att synas eller underordna sig

Tydligare kan inte skiljelinjen mellan traditionell marknadsföring och modern illustreras. Traditionella företag vill presentera sig och sitt budskap och man vill synas. Moderna företag vill tjäna och underordna sig kundens vilja och marknadens villkor.

Skrämmande steg

Steget från storartade presentationer till ödmjuk underordning är för många alltför skrämmande att ta. Det strider ju mot allt man lärt sig om marknadsföring och kräver ett omfattande arbete i att lära om allt på nytt. Därför tycker man att Google gör rätt, men vill inte tillämpa det för egen del.

Extrem självbetjäning

Nätet är en plats för självbetjäning. Besökarna sitter ensamma vid sina skärmar och vill göra saker. Det är dags att inse det och börja underordna sig deras önskemål. Det är hög tid att våga överge "vi är bra, vi måste bara tala om det för alla"-tänkandet.

Branding

Följ exemplen från de stora varumärkena på nätet: Google, YouTube, Facebook, Twitter, Pin It och så vidare. De erbjuder alla något vi kan göra och de gör allt för att det ska vara lätt att göra det.

Seppo Salmivuori

Kommentera gärna artikeln här nedan.