Bättre tacksidor
Grund för relationen
Regelbundna nyhetsbrev är ett bra sätt att hålla kontakten med kunder och andra intresserade levande. E-post är ett oslagbart medium för bra kundrelationer över nätet. Men det gäller att lägga en bra grund. En bra tacksida är en god början.
Bygg förtroende
Nätet får oss att mogna. Som kunder har vi redan förstått det för länge sedan. Nu börjar det långsamt att gå upp för företag och producenter. Nätet handlar om att bygga förtroende och goda relationer med kunder och prospekt.
Nätmarknadsföring är relationer
Nätmarknadsföring är att skapa goda relationer. Alla åtgärder måste syfta till detta. Från en bra nätplats som ger besökarna det de vill ha till uppföljning, service och support efter köp. Nätet ger stora möjligheter.
Den viktiga första kontakten
Men alla relationer börjar någonstans. Det kan vara i det ögonblick någon prenumererar på ditt nyhetsbrev, köper något eller bara tar kontakt med dig. Hur man hanterar det första kontakten kan vara viktig för hur relationen sedan utvecklar sig.
Start för kundrelationen
Tacksidan är en sådan startpunkt för en kundrelation. Utanför nätet är det självklart för oss att vi tackar när någon ger oss sitt förtroende. Det borde vara det även på nätet. Tyvärr har jag ofta råkat på platser där det inte händer något när man väl har fyllt i det där formuläret och skickat in det.
Uteblivet tack skadar varumärket
Det kan vara förödande. En del fyller i formuläret igen i tron att det inte fungerade, vilket ger dubbletter i tabellerna. Andra rycker på axlarna och glömmer bort saken. Kommande brev riskerar då att bli uppfattade som skräppost. Med förödande konsekvenser för varumärket. En utebliven tacksida visar tydligt vad företaget anser om kunder och andra intresserade.
En bra tacksida
Så hur bör en bra tacksida se ut? Vare sig det handlar om ett tack för ett köp, en beställning eller en prenumeration finns det en del enkla saker som bör vara med.
Det viktigaste för en bra tacksida
- Tacka. Börja med det självklara och tacka för prenumerationen. Enklast är bäst: "Tack för att du prenumererar på mitt nyhetsbrev"
- Berätta vad som behöver göras mer. Om du till exempel har en prenumeration med obligatorisk bekräftelse, vilket alla bör ha, kommer det ett bekräftelsebrev som måste skickas tillbaka. Om du inte tydligt talar om detta är risken stor att man uppfattar bekräftelsebrevet som ett välkomstbrev och ignorerar det.
- Gör det personligt. Relationer är alltid personliga, så var inte rädd för att lägga dit ett porträtt på dig och gärna din namnteckning. Det visar att du är en verklig person. Det ökar förtroendet för dig.
- Be om synpunkter och idéer. Det är ett bra sätt att snabbstarta en relation. Du förmedlar en känsla av att du bryr dig om vad dina läsare tycker. Alla vill bli tagna på allvar och dessutom kan du faktiskt få en del bra idéer och uppslag. Glöm inte att sätta dit din epostadress för enkel och snabb kontakt.
- Erbjud något. Om du har något att sälja, varför inte ge ett bra erbjudande direkt. Så här till exempel: "Du prenumererar på mitt nyhetsbrev därför att du är intresserad av [...]. Varför inte redan nu dra nytta av mitt specialerbjudande [...]."
- Rekommendera någon annans nyhetsbrev. Leta reda på någon annan utgivare av ett nyhetsbrev som liknar ditt och kom överens om med denne om att ni rekommenderar varandra. På det viset drar ni nytta av nätets sanna natur av just nätverk. Nätet bygger ju på samarbete och premierar generositet. Det känner dina läsare.
Bra grund
En bra tacksida visar att du värdesätter dina prenumeranter och kunder och tar dem på allvar. Det ger dig en bra grund för den fortsatta relationen.
Seppo Salmivuori
Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!