<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Skriv för besökare och sökmotorer

Ingen stannar på din webbplats för att beundra den snygga grafiken. Om de stannar är det för att innehållet intresserar och din text är läsvärd. Det är enkelt att konstatera men svårt att uppfylla. Det innebär ett hårt arbete med innehållet. Man måste ständigt fråga sig: vad vill mina besökare ha? vad är de mest intresserade av? hur vill de att det presenteras? osv.

Hur tänker dina besökare?

Börja med att bestämma dina sökfraser. Det är de fraser om två eller tre ord som dina besökare använder för att hitta det du erbjuder. Här gäller det att bestämma vilka besökare du vill ha. Hur tänker de? Vilka sökfraser kan de tänkas använda?

Testa dina sökfraser

Det är ingen mening med sökfraser som ingen använder. Testa med en annonskampanj med Google AdWords. Det kostar inte så mycket och du får en bra uppfattning av hur mycket den aktuella frasen verkligen används. Prova även WordTracker. Tyvärr inte så bra för ord med bokstäverna åäö.

Optimera för fraser inte för nyckelord

Bestäm dig för två eller tre nyckelordsfraser, inte enskilda nyckelord. Om du optimerar för enstaka ord riskerar du att få många besökare som inte alls är intresserade. Om du däremot använder samma fraser som besökarna själva, får du besökare som letar efter just din tjänst och chansen till en affär ökar.

Byt nyckelord mot nyckelfraser

När sökfraserna är bestämda ska de redigeras in i texten. Leta reda på alla förekomster av enskilda ord som även ingår i dina fraser. Försök skriva om dessa med hela frasen istället. Om du har en fras som "produkter för friskvård", skriv då inte: "våra produkter håller en hög kvalitet" utan: "våra produkter för friskvård håller en hög kvalitet.

Många outnyttjade möjligheter

Om du läser igenom dina texter ska du se att det finns massor av outnyttjade möjligheter. Knepet är att undvika generella begrepp när du har specifika som du kan använda. Fler tips kommer.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!