<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

De viktiga mikrotexterna

Den viktigaste uppgiften en nätplats har är att betjäna besökarna. Det gör man bäst med att ge dem ett bra innehåll som möter deras behov och önskningar. Sedan gäller det att underlätta för dem att ta del av innehållet. Det kräver bra mikrotexter.

Mikrotexterna ger struktur

Ingen annanstans har mikrotexterna sådan tyngd och betydelse som på nätet. Det är de som driver trafiken. Det är mikrotexterna som får oss att göra något; att klicka på en länk, att besöka en plats, att välja ur menyn. Mikrotexterna ger struktur åt en nätplats.

Ett enda ord kan avgöra

Ändå är det ofta dessa texter som kommer i sista hand när man skapar en nätplats. Eller det man funderar på sist när en plats inte fungerar som tänkt. Detta trots att ett enda ord kan göra stor skillnad. Fundera till exempel på om köpknappen i en nätbutik ska ha texten "Köp" eller "Lägg i varukorg" eller något annat?

Heta ställen

Mikrotexterna finns på de heta ställen som alltid blir lästa. Även de besökare som bara skummar över sidan läser dem. Mikrotexter finns till exempel på följande ställen:

Avgör platsens relevans

Det är ofta dessa texter som avgör om en besökare tycker att det verkar vara lönt att stanna och läsa vidare. Och det är dessa texter som söktjänsterna lägger stor vikt vid när de bestämmer platsens relevans och grad av trovärdighet.

Avslöjande ordval

Det är i dessa texter ett företag visar om det bryr sig om sina kunder eller tänker organisationscentrerat. Besökarna känner direkt av om nätplatsen är till för dem eller bara speglar företaget. Ordvalet avslöjar.

Riktlinjer för mikrotexter

Ok, finns det riktlinjer för hur man skriver bra mikrotexter? Både ja och nej. Den allmänna grundregeln är ju att om du känner dina besökare vet du hur du ska skriva och vilka ord du ska använda. Men det finns ändå fall där det inte är självklart vad som är bäst. Låt oss titta på dem.

Sidans titel

Titeln är ju den länktext som söktjänsterna visar i sökresultatet. Dess uppgift är alltså att locka till klick så att du får ett besök. Hur du ska skriva den beror då på hur de övriga länkarna i sökresultatet ser ut.

Sökresultaten avgör

Om de översta träffarna i sökresultaten för dina viktiga sökbegrepp är skräplänkar och du har ett känt företagsnamn är det smart att visa det. Din länk ser då mest vettig ut. Om träffarna är meningsfulla och lockar med bra saker, kan det löna sig att kontrastera med att visa på lösningar istället och lägga företagsnamnet sist. Så där kan man fundera.

Menyerna visar hur man tänker

Menyerna avslöjar hur företaget tänker. Betrakta följande meny: "Ledning", "Produkter", "Partners", "Pressreleaser", "Kontakt" och så vidare. Inte så ovanligt eller hur? Här kommer man direkt att tänka på ett storföretag där varje chef har fått sitt lilla område att imponera på. Ingen plats för kunder där.

Menyn avslöjar

Ta ett ord som "Produkter". Det är väl självklart att företaget tillverkar produkter. Om man bryr sig det minsta om besökaren delar man upp produkterna i meningsfulla kategorier och ger dessa vettiga benämningar. Det spar tid och leder rätt direkt.

Bra rubriker

Det är det som utmärker en bra mikrotext. Den spar besökarens tid och leder henne rätt. Det gäller även rubrikerna. Dessa ska ge besökaren en chans att förstå innehållet utan att behöva läsa själva texten. Alltför kreativa och spännande rubriker ökar bara friktionen och därmed risken att besökaren försvinner.

Länktexter betydelsefulla

Länktexter är ofta försummade trots att de är så betydelsefulla för såväl besökarna som sökmotorerna. Alltför ofta ser man meningslösa länktexter som: "klicka här" och "läs mer" och liknande tomma ord. Skriver man så har man inte förstått hur läsaren ser på sidan.

Dåliga länkar försvårar överblick

Den som snabbt skummar över innehållet blir tvungen att stanna till vid varje "klicka här" och "läs mer" och antingen gissa eller läsa meningen strax innan för att förstå vart länken går. Det är mycket irriterande och ökar friktionen avsevärt. Skriv meningsfulla länktexter, som talar om vart den går och vad som finns där.

Om bruket av bilder

Bilder är utmärkta för att illustrera innehållet. Men de kräver bra bildtexter. En bra bildtext höjer bildens värde. Den berättar för besökaren att den betyder något och inte bara visar fotomodeller som är där för att lätta upp sidan. Och tvärtom, om det inte går att skriva en bra bildtext, är bilden onödig. Och glöm inte att skriva en lika bra Alt-text för att öka tillgängligheten.

Din omsorg - besökarens tid

Dåliga mikrotexter gör att nätplatsen känns ogästvänlig och kan vara direkt avstötande. Den tid och den omsorg du lägger ner på att få bra mikrotexter sparar du åt dina besökare. De får en bättre upplevelse och kan utföra sina ärenden snabbare och enklare.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!