<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Skriv för hjärtat - inte hjärnan

Jag har ett problem. Att jag berättar om det här beror på att jag är övertygad om att många andra har samma problem. Tyvärr tror jag dessutom att alldeles för få funderar över det. Man sätter upp en snygg nätplats, optimerar den för viktiga nyckelord. Och allt är bra?

Bra placering i söktjänsterna

Jag har bra placeringar i söktjänsterna för alla relevanta nyckelord och fraser, eller signalord, som jag föredrar att kalla dem. Detta ger mig massor av besökare från söktjänsterna. Det är lätt att se i loggfilen. Bra sökord borde ge bra och intresserade besökare. Eller?

För många besökare studsar

Det här är problemet. Trots relevanta sökord studsar de flesta besökarna ut inom trettio sekunder. Andelen besökare som stannar mindre än trettio sekunder varierar mellan 60 till 70 %. Det är alldeles för många. På trettio sekunder hinner ingen ta till sig något av innehållet, än mindre komma besluta sig för att prenumerera eller ta kontakt.

Besökarna stannar för kort tid

Det här visar tydligt att det inte räcker med bra sökoptimering. Det spelar ingen roll hur bra signalord du hittar och hur många besökare du lyckas locka. Det spelar ingen roll hur bra orden flyter in i texten och hur säljande den än är. Om besökarna inte stannar tillräckligt länge för att läsa, är inget vunnet.

Vänd perspektivet

Låt oss vända på perspektivet och se det ur besökarnas synpunkt. En alltid lika nyttig som nödvändig övning. Låt oss se hur vi själva bär oss åt när vi söker efter något på nätet.

Ett exempel på sökning

Nu när vintern verkar dröja sig kvar alltför länge är det säkert många som liksom jag drömmer om en solig badstrand. Kanske en kort semester för att tina upp lite. Alltså skriver jag "solig badstrand" i Googles sökfält och klickar på den översta träffen. Jag drömmer om värme och sand mellan tårna. Vad får jag?

Topplatsen, den värdefullaste enligt all sökoptimeringslogik, är en länk till en artikel på en turistförenings nätplats. En artikel om hur semestern har blivit en klassfråga i Sverige. Säkert intressant och relevant, men inte för mig. Först den tredje träffen går till något som liknar en badstrand, en campingplats i Norrland.

Självklart är jag besviken. Google gjorde sitt jobb och plockade fram den sida som bäst svarade mot sökfrasen "solig badstrand". Den som gjort sökoptimeringen för campingplatsen har också gjort sitt jobb hyggligt. Men jag fann inte det jag sökte. Jag blev en av dom som snabbt studsade ut. Vad var det som gick fel?

Optimera för hjärtat

Vårt misstag är att vi optimerar för hjärnan, inte för hjärtat. När vi optimerar våra texter gör vi det för två helt olika målgrupper: sökrobotar och besökare. Sökrobotarna har strikta regler att följa när de indexerar de texter de stöter på. De är under av logik. Och de flesta människor resonerar också logiskt. Därför optimerar vi efter det.

Låt oss gå tillbaka till Google. Jag skrev "solig badstrand" därför att jag vet ungefär hur Google fungerar. Men mitt problem var ju egentligen "jag är så trött på den sega vintern att jag vill komma någonstans där det är varmt och jag kan lata mig". Men den frasen lär inte få några meningsfulla träffar. Så hur ska vi göra?

Skapa en sida för varje fras

En lösning är att skapa fler landningssidor. Försök förstå hur de olika nyckelfraserna som du har optimerat för verkligen uppfattas av besökarna och hur de används. Det kanske finns genuina skillnader i betydelse, som du måste ta hänsyn till. Det kan innebära att du måste skapa en ny sida för varje sökfras du tänker optimera för.

Skriv för hjärtat

Det andra är att vi måste skriva för hjärtat. Besökare är inte sökrobotar. En besökare tänker inte så här: "Hmmm.. Den här sidan som jag just kom till verkar vara optimerad för den fras jag skrev in och dom har lagt orden i rubrikerna och på lämpliga ställen i texten. Det avgör saken. Jag köper av dom!"

Känslan först - argumenten sedan

Vi köper inte med huvudet, vi köper med hjärtat. Det gäller alla, även de som tror att de handlar rationellt som inköpare på företag. Hjärtat kommer först. När vi ser något vi vill ha, tänker vi först "det vill jag ha". Sedan ägnar vi mycket möda åt att motivera vårt beslut med förnuftiga argument.

Ta hänsyn till känslorna

Ta hänsyn till detta och skriv mer för besökarnas känslomässiga behov. Jag sökte på "solig badstrand". Om någon hade förstått vad jag menade och optimerat en sida för den frasen och skrivit något i stil med: "Föreställ dig känslan av sand mellan tårna, en sval bris från havet och ett parasoll till skydd för den heta solen med klockan och mobilen kvar på hotellet." Det hade nog fungerat.

Förnuftet sedan

Träffa besökarens hjärta först. Sedan kan du ge dem de förnuftiga skäl de också behöver för att motivera ett köpbeslut. Och en faktaruta är bra föda för sökrobotar

Sökoptimering är nödvändigt

Att optimera en sida för att få bra placeringar i söktjänsterna är en svår konst som det krävs erfarenhet för att behärska. Och mycket arbete har lagts på att finna sätt att anpassa texter så att de passar söktjänsterna och får höga placeringar. Det är nödvändigt.

Känslorna kopnverterar

Men vi måste också lägga lika mycket möda på att förstå hur besökarna tänker och upplever våra texter. Vi måste förstå våra besökares verkliga behov och intressen för att kunna möta dem och därmed öka chanserna att de ska stanna och konvertera till kunder.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!